Renovatie Krammersluizen

In opdracht van Rijkswaterstaat is de combinatie ZEEKR verantwoordelijk voor de renovatie van het Krammersluizencomplex. ZEEKR is een samenwerkingsverband tussen hoofdaannemer BESIX en haar partners BESIX Unitec, Croonwolter&dros, Demako, Iemants en Bosch Rexroth. Met deze renovatie maakt Rijkswaterstaat Krammersluizen weer toekomstbestendig. De renovatie begint in 2025 en is volgens planning afgerond  in 2028.

De renovatie van de Krammersluizen maakt de sluizen naast toekomstbestendig ook moderner, sneller, duurzamer en visvriendelijker. In het project worden onder andere aandrijfmotoren, sluisdeuren, bewegingswerken en elektrotechnische installaties gerenoveerd, en wordt de sluis op afstand bedienbaar. De meest bijzondere onderdelen van het project zijn de nieuwe zoet-zoutscheiding met luchtbellen in de duwvaartsluizen en de toevoeging van een doorlaatmiddel.

Renovatie elektrotechnische installaties 

Binnen de combinatie ZEEKR zijn BESIX Unitec en Croonwolter&dros verantwoordelijk voor de volledige scope van Elektriciteit en Industriële Automatisering. Dit houdt in dat zij, verenigd in de VOF EnVastKrammersluizen (EVK), bijna alle elektrotechnische installaties van de Krammersluizen zullen vervangen. Hieronder valt ook de gehele energievoorziening, waarbij een aanzienlijke reductie in energieverbruik een voorwaarde is om het object duurzamer te maken voor de toekomst. Daarnaast wordt de volledige besturing vervangen, waardoor het gehele object op afstand bedienbaar wordt vanuit het bedienhuis Neeltje Jans. 

Belang Krammersluizen

De Krammersluizen liggen op de grens van Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, bij Bruinisse. Door de sluizen passeren jaarlijks zo’n 60.000 schepen. Daarom zijn ze van groot belang voor de doorstroming op de internationale corridor Rotterdam-Antwerpen-Gent.

Het Krammersluizencomplex ligt in de Philipsdam, één van de dertien Deltawerken die het zuidwesten van Nederland beschermt tegen hoogwater vanaf zee. Het complex is in 1987 voltooid, en na 35 jaar toe aan een flinke renovatie. Veel onderdelen van de sluizen hebben het einde van hun levensduur bereikt en moeten worden vervangen, gereviseerd of gemoderniseerd.

Onderhoudsopgave

Rijkswaterstaat heeft te maken met een grote onderhoudsopgave. Veel sluizen, bruggen, wegen en tunnels zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 van vorige eeuw. Ze zijn door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer, en moeten daarom worden vervangen of gerenoveerd. Het kabinet investeert daarom de komende jaren flink in groot onderhoud aan wegen en vaarwegen.

Annemarie Rutgers
Manager Commercie & Tendering

Stuur project door