Onderhoud Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel
Westerscheldetunnel Maintenance v.o.f. (WM v.o.f.), bestaande uit de bedrijven Croonwolter&dros, Mobilis en BAM Civiel, is verantwoordelijk voor het onderhoud van Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel.
Croonwolter&dros heeft de tunneltechnische installaties voor de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel ontworpen en gerealiseerd en is vanaf het begin betrokken geweest.
Van 2003 tot 2013 hebben wij het onderhoud na de bouw van de Westerscheldetunnel uitgevoerd. Sinds 2013 is Westerscheldetunnel Maintenance v.o.f. voor 20 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van deze tunnel.
In eerste instantie zou het onderhoud van de Sluiskiltunnel tot 23 mei 2017 duren, maar de onderhoudsperiode is verlengd tot 22 mei 2025.

Renovatie en onderhoud Westerscheldetunnel
Jaarlijks passeren ruim zes miljoen voertuigen de Westerscheldetunnel. Twee buizen met elk twee rijstroken maken een snelle en veilige doorstroming mogelijk; in vijf minuten ben je van Zeeuws-Vlaanderen in Zuid-Beveland en andersom. Dat vereist betrouwbare Verkeers- en Tunnel Technische Installaties (VTTI). Daarvoor zijn Croonwolter&dros, Mobilis en BAM verantwoordelijk, verenigd in 'Westerscheldetunnel Maintenance' (WM). Gezamenlijk zorgen wij voor het onderhoud en de renovatie van de VTTI. De renovatie richt zich op de verkeerssystemen, de communicatiesystemen, het besturingsysteem, de bediening en het transmissiesysteem.
220 kilo karton bespaard
Minder, duurzamer én hergebruiken.
Dat is het doel van het Brancheplan Verpakkingen van Techniek Nederland. Croonwolter&dros staat achter dit plan en is er ook al mee bezig.
In deze vlog van Techniek Nederland neemt Martijn Bastiaanse vlogger Joshua Alagbe mee in het kabelkanaal van de Westerscheldetunnel.
Oude armaturen worden vervangen door energiezuinige LED-armaturen. Omdat deze in bulkkartons zijn aangeleverd hebben we in totaal 220 kilo karton bespaard!
De oude armaturen worden verpakt in dezelfde kartonnen dozen en krijgen een tweede leven op andere projecten van Croonwolter&dros.
Westerscheldetunnel
De Westerscheldetunnel is door zijn centrale ligging de belangrijkste schakel tussen Zeeland, Vlaanderen en West-Brabant. Per dag maken gemiddeld meer dan 15.000 voertuigen gebruik van de tunnel. Met een lengte van 6,6 kilometer is het de langste verkeerstunnel van Nederland. De Westerscheldetunnel is aangelegd op initiatief van de Nederlandse Staat en de Provincie Zeeland en is sinds 14 maart 2003 geopend.
Sluiskiltunnel
Op 23 mei 2015 is de Sluiskiltunnel (1330 meter lang) in Zeeuws-Vlaanderen opengesteld voor het verkeer. De doorstroming op de N62 is daardoor voor een belangrijk deel toegenomen. Voor de weggebruiker betekent dit een vlotte verbinding van Goes naar Gent, zonder wachttijden voor de brug bij Sluiskil.
Nieuws infrastructuur
Tweede contractverlenging Meerjarig Onderhoud Stormvloedkeringen
24 april 2023
In de kelder van de Haringvlietbrug wordt nu 24/7 gewerkt
6 april 2023
Rijkswaterstaat gunt wederom raamovereenkomst Cyber Security IA aan Croonwolter&dros CS2
12 januari 2023
Ruim 3.000 bezoekers bij de sneak preview van de corbulotunnel
26 september 2022
