Haringvlietbrug
De Haringvlietbrug ligt in de A29 en verbindt de Hoekse Waard met Goeree-Overflakkee via de Hellegatsdam en met het vasteland van Noord-Brabant via de brug over de Volkeraksluizen. De 1220 meter lange brug is in 1964 in gebruik genomen, heeft een vast deel van ongeveer een kilometer en een beweegbare klep en basculekelder. In 2023 bereikt het beweegbare deel het einde van zijn technische levensduur en wordt daarom gerenoveerd. Na 2025 volgt de renovatie van het vaste deel van de brug.
Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros is in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de renovatie van de Haringvlietbrug. De opdracht bestaat uit ontwerpwerkzaamheden en de uitvoering van de renovatie van de beweegbare delen van de Haringvlietbrug.
Een kijkje achter de schermen
Tijdens de 8-weekse afsluiting van de Haringvlietbrug in juni/juli 2023 vernieuwden we het beweegbare deel van de brug. Een immense klus, waar vele honderden vakmannen en -vrouwen samen bergen werk hebben verzet. Alle verschillende werkzaamheden volgden elkaar in rap tempo op, op veel momenten werd 24/7 gewerkt. Oude beton- en staalconstructies werden gesloopt en het oude kelderdak en brugklep werden verwijderd. Het beton in de basculekelder werd versterkt en het complete bewegingswerk en alle technische installaties werden vernieuwd. We hesen de nieuwe tandbaan en de 2 miljoen wegende nieuwe brugklep in, waarna het kelderdak kon worden dicht gemaakt en het bewegingswerk kon worden afgesteld.
In deze video een kijkje achter de schermen bij dit bijzondere project.
Bij de renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug worden de brugklep, het aandrijf- en bewegingswerk, de voegovergangen, de betonnen constructies en alle technische systemen vervangen. De bediening van de brug wordt straks gedaan vanuit een gebouw bij de Volkeraksluizen. Hier wordt een gestandaardiseerd systeem voor bediening, besturing en bewaking (3B-bouwblokken) van bruggen geïnstalleerd. Deze brugsystemen moeten voldoen aan de systeemtechnische cybersecurityeisen die in de Cybersecurity Implementatierichtlijn Objecten – RWS (versie 2.4) staan. Hierbij wordt het ontwerpteam ondersteund door Cyber Security for Control Systems (CS2).
Portfolioaanpak
De aanbesteding is in de markt gezet volgens een zogeheten portfolioaanpak. Dit houdt in dat de aannemer van de renovatie van de Haringvlietbrug bij goede prestatie ook de renovatie van een volgende brug, met een vergelijkbare opgave, mag uitvoeren. In dit geval betreft het de Merwedebrug in Papendrecht. Met de portfolioaanpak wil Rijkswaterstaat een langdurige verbinding met marktpartijen aangaan. De aanpak maakt het mogelijk over opdrachten heen leerervaringen op te doen. Zo ontstaat ook meer ruimte voor innovaties die tegelijkertijd in meerdere projecten kunnen worden toegepast. Ook wordt op deze wijze bespaard op aanbestedingstijd en kosten.
Solide planning
Voor de renovatie van de klep en het aandrijf- en bewegingswerk moet de brug medio 2023 zo’n 7 tot 8 weken dicht voor al het wegverkeer. De combinatie Mobilis en Croonwolter&dros biedt een goed doordachte, solide planning. Samen met een goede prijs-kwaliteitverhouding is dit één van de belangrijkste redenen voor Rijkswaterstaat om het project te gunnen aan de combinatie.
Op de website van Rijkswaterstaat leest u wat er allemaal komt kijken bij de renovatie van de Haringvlietbrug.
Animatie renovatie Haringvlietbrug
In een korte animatie is te zien hoe we het bewegende deel van de Haringvlietbrug renoveren, wat de (vaar)weggebruiker hiervan gaat merken en hoe we de hinder kunnen beperken.
Landelijke bruggen- en sluizenstandaard
Bij de renovatie wordt extra aandacht besteed aan systeemintegratie op basis van de landelijke bruggen- en sluizenstandaard. Zo voldoet de Haringvlietbrug na de renovatie aan de nieuwste normen voor standaardisatie en veiligheid en zal ook beschikken over een CE-markering.
Samen creëren we vooruitgang
De combinatie Mobilis en Croonwolter&dros maakt bij het uitvoeren van de werkzaamheden gebruik van het vakmanschap van de afdeling Speciale Technieken en van het recent aangekochte TBI Infra bedrijf Struijk sloopwerken. Met Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven is een partnerschap aangegaan voor het stalen val en de bewegingswerken. Mammoet is aangesloten als partner voor horizontaal en verticaal transport. Soltegro verzorgt de interface met de 3B-bouwblokken.
Technische installaties vooraf uitgebreid getest
Bij de renovatie van het beweegbare deel vernieuwen we straks ook alle technische installaties. Deze zorgen voor de bediening, besturing en bewaking van de brug en bestaan uit maar liefst 26 verschillende onderdelen. Waaronder camera's, omroepinstallatie, slagbomen en de signaleringslampen voor de scheepvaart en het wegverkeer.
Werkzaamheden eerste 8 dagen
Wat is er veel werk verzet in de eerste 8 dagen van de afsluiting van de Haringvlietbrug! In deze video samengevat in 1 minuut.
Compilatie tv-programma De bouw maakt het!
De bouw maakt het!
Daan Nieber heeft ons in het tv-programma De bouw maakt het! meegenomen in de renovatie van de Haringvlietbrug.
Het projectteam heeft met heel veel plezier meegewerkt aan deze serie.
Bekijk de compilatie!
Werkzaamheden basculekelder
Terwijl het verkeer erboven over de brug rijdt, wordt in de basculekelder heel veel werk verzet. In januari 2023 is het werk gestart en op dit moment (april 2023) wordt maar liefst 7 dagen per week, 24 uur per dag gewerkt. Ploegendiensten wisselen elkaar af om de omvangrijke klus geklaard te krijgen. Door nu te doen wat er kán, zorgen we ervoor dat we de periode van afsluiting straks in de zomer zo goed mogelijk benutten voor werkzaamheden die alleen kunnen worden uitgevoerd wanneer er geen verkeer over de brug rijdt.
Een kolossale draaiklus geklaard
14 februari 2023 is het nieuwe brugdek van 725.000 kilo met behulp van de drijvende bok ‘Matador 3’ verplaatst naar een grotere productiehal én gedraaid. Met uiterste precisie is het daarna neergelegd op een zogenaamde SPMT-wagen, een voertuig voor zwaar transport met maar liefst 36 assen. De ballastkist wordt aan het brugdek gelast en het geheel wordt daarna geconserveerd.
Hulpbrug
Januari 2023 is naast de Haringvlietbrug een hulpbrug gerealiseerd. De hulpbrug wordt ingezet voor de eerste werkzaamheden die uitgevoerd worden in de basculekelder van de Haringvlietbrug zoals onder anderen het verwijderen van de tandradbaan, het vervangen van de aansturing en het renoveren van de kelder. Door deze hulpbrug te bouwen krijgen wij via de zijkant van de basculekelder toegang tot de werkzaamheden. Dit voorkomt hinder voor het verkeer op de A29.
Actueel
Renovatie klep Haringvlietbrug officieel afgerond
5 april 2024
Testen nieuwe technische installaties Haringvlietbrug in volle gang
18 april 2023
In de kelder van de Haringvlietbrug wordt nu 24/7 gewerkt
6 april 2023
Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros renoveert beweegbare delen Haringvlietbrug
9 mei 2022