Solar Optic Fiber

Nieuwsgierig geworden? Neem contact op met Onno Sminia.

Verlichting is misschien wel één van de belangrijkste installaties in een tunnel. In vergelijking met bijvoorbeeld een gebouw, is in een tunnel overdag veel meer licht nodig dan in de nacht. Veel licht, betekent veel stroom, of toch niet? Door slim om te gaan met de verlichting in een tunnel kan er heel veel energie bespaard worden.

Eén van de manieren om slim om te gaan met energie is het opvangen van zonlicht  en dit via glasvezel te transporteren naar in de tunnel. Deze techniek wordt al toegepast in gebouwen, maar is nog effectiever in tunnels. In tegenstelling tot een gebouw, gebruikt een tunnel namelijk meer energie als er buiten veel zonlicht is. In verband met de veiligheid van de weggebruikers mag er niet te veel verschil in het lichtniveau binnen en buiten de tunnel zijn.

Duurzame oplossing
Dit transport van zonlicht via glasvezel (Solar Optic Fiber) is een systeem met lenzen op het tunneldak. Via glasvezel wordt het zonlicht, zonder kwaliteitsverlies tot honderdvijftig meter in de tunnel getransporteerd. Een duurzame oplossing voor een de grootste energieposten in een tunnel.  Toepassing van Solar Optic Fiber kan leiden tot wel 10-20% reductie van het totale energieverbruik van een tunnel.

Wereldprimeur: Solar Optic Fiber in tunnel RijlandlandRoute.

Behalve Solar Optic Fiber (SOFi) zijn er nog meer duurzame verlichtingsoplossingen die Croonwolter&dros inzet in tunnels.

  • Basis lijnverlichting LED. Op de meest optimale positie in de breedte van de tunnel wordt LED-verlichting geplaatst, waarbij de meest effectieve verlichting ontstaat met hoogst haalbare energie rendement.
  • Reflecterende coating op de wanden van de hele tunnel levert een energiebesparing van zo’n 7% op de basisverlichting.
  • Inzet van lichtroosters.

Wereldprimeur - zonlicht verlicht tunnel RijnlandRoute