Erasmus Universiteit Rotterdam: Duurzamer door parkeermanagement

8 april, 2013

Betaald parkeren voor medewerkers is een van de duurzaamheidsmaatregelen die de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) neemt om het autogebruik terug te dringen. “De EUR wil één van de meest duurzame universiteiten van Nederland worden. Dus willen we dat bezoekers en medewerkers een bewuste vervoerskeuze maken. Dat bereiken we onder andere met betaald parkeren”, vertelt senior beleidsmedewerker Laura Hofstee. Daarbij kwam, dat het oude parkeermanagementsysteem technisch was afgeschreven. Croon Elektrotechniek tekende voor de infrastructuur.

    

Toen de Erasmus Universiteit een nieuwe parkeergarage ging bouwen én van haar medewerkers een bijdrage wilde vragen voor parkeren, bleek een nieuw parkeermanagementsysteem noodzakelijk. “Het oude systeem kon betaald parkeren voor medewerkers onvoldoende ondersteunen”, vertelt Laura Hofstee. “Bovendien leverde het maar beperkte managementinformatie. Na een aanbestedingsprocedure selecteerden we medio 2012 de firma Schmit voor een nieuw systeem.” De nieuwe oplossing vereiste echter ook een flinke aanpassing van het Gebouw Beheer Systeem-netwerk. “Dat is in beheer bij Croon Elektrotechniek”, aldus Hofstee, “en dat verloopt prima. Onze afdeling Technisch Beheer wilde dan ook per se niet dat een andere firma dan Croon aan het systeem zou sleutelen.”

Subnetwerk

Pas in de tweede helft van 2012 kwam er duidelijkheid over de netwerkaanpassing. Inmiddels was er sprake van een behoorlijke tijdsdruk: de nieuwe parkeergarage zou al in maart 2013 in gebruik genomen moeten worden. De Erasmus Universiteit stelde daarom in korte tijd een beknopt Programma van Eisen vast voor de netwerkaanpassing. Croon en Schmit dienden hierop samen een Design & Construct-aanbieding in. De EUR toetste de aanbieding op marktconformiteit en de opdracht werd gegund. “We konden voor deze constructie kiezen omdat we goede ervaringen met Croon hebben”, aldus Hofstee. “Croon is ook verantwoordelijk voor het onderhoud en denkt als vaste partner proactief mee over wat goed is voor de EUR. Daar zijn we heel blij mee.”
Schmit nam voorzieningen zoals parkeereilanden, slagbomen en betaalautomaten voor zijn rekening, Croon tekende voor de netwerkaanpassing. Van de bestaande glasvezelbundel is een deel vrij gemaakt voor het parkeermanagementsysteem en zijn er overal aparte netwerkkasten en een aparte server geïnstalleerd. Hofstee: “In feite heeft Croon een heel subnetwerk aangelegd.”

Afgewogen pakket

Het werk is in ruim twee maanden tijd gerealiseerd. Op 1 maart is het systeem opgeleverd, op 12 maart werd de parkeergarage in gebruik genomen en kort daarna gingen ook de andere parkeerterreinen over op het nieuwe systeem. Bezoekers betalen nu al, medewerkers doen dit vanaf 1 mei. “We houden de kosten laag. Het eerste jaar berekenen we medewerkers een euro per dag, daarna stijgt het tarief in 2014 naar €1,75 en tot slot in 2015 naar €2,50 per dag. Ons doel is immers niet de medewerkers te pesten, maar de CO2-uitstoot te beperken”, benadrukt Hofstee. De parkeerheffing is dan ook onderdeel van een afgewogen pakket aan duurzaamheidsmaatregelen, waar bijvoorbeeld ook het stimuleren van het openbaar vervoer deel van uitmaakt.

Naast dat Croon de Erasmus Universiteit ondersteunt bij het nog duurzamer worden zorgt Croon er ook voor dat studenten en medewerkers altijd en overal met elkaar in verbinding zijn via een geavanceerd
WiFi-netwerk.  

Meer informatie? Neemt u dan contact op met Fabio Pisano.
E: Fabio.Pisano@croon.nl
T: 088 923 42 50