Blog: Onbestemd gevoel of voorspellend vermogen?

17 juli, 2017

We kennen het allemaal: het gevoel dat je bekruipt dat iets niet goed zal gaan, terwijl er geen enkele zekerheid is dat dit ook daadwerkelijk gebeuren zal. Het onbestemde gevoel alleen al bezorgt je de kriebels in de buik. Zo had ik dat recent in mijn privésfeer: mijn gevoel zei me dat het aankomende schooljaar wel eens heel lastig zou kunnen gaan worden voor mijn zoon, zeker met zijn huidige inzet. En toch, zeker ben je er nooit van: misschien gaat het alsnog goed komen…

Ook in maintenance kennen we soms dat onbestemde gevoel: gaat deze asset de volgende onderhoudscyclus wel halen, moeten we toch niet eerder ingrijpen? Een gevoel dat we niet willen hebben. Daarom investeert Croonwolter&dros volop in Predictive Maintenance: het vooraf exact voorspellen wanneer een asset onderhoud nodig heeft of wanneer het beste vervangingsmoment is. Dus, onderhoud en vervanging vóórdat het kapot gaat. Predictive Mantenance is net als regeren, het is vooruitzien! Met de snelle ontwikkelingen in nieuwe software en innovatieve componenten wordt Predictive Maintenance steeds interessanter en betrouwbaarder.

Croonwolter&dros verzamelt met de inzet van onze medewerkers en de systemen zoveel mogelijk belangrijke informatie over de assets die we onderhouden. Zo kijkt onze afdeling Beheer op Afstand real-time, 365 dagen in het jaar, 24 uur per dag mee in de belangrijkste regelsystemen van onze opdrachtgevers. Onze onderhoudsspecialisten voegen met hun technisch oog en geavanceerde apparatuur, dagelijks essentiële informatie toe aan ons systeem. Daardoor beschikt Croonwolter&dros inmiddels over een grote hoeveelheid actuele data. De logische volgende stap voor de toekomst is middels deze betrouwbare maintenance-informatie, de stap naar Predictive Maintenance vorm te geven.

Predictive Maintenance levert alleen maar voordelen op. Géén (of veel minder) onverwachte uitval voorkomt onrust en onnodig productieverlies; vanzelfsprekend bespaart het daarmee onnodige kosten. Ook wij als technisch dienstverlener zijn gebaat bij Predictive Maintenance. Want onverwachte uitval verstoort ook onze geplande processen; soms leidt dit tot overlast voor een andere opdrachtgever, iets dat we altijd willen voorkomen! Met Predictive Maintenance zijn we bovendien beter in staat onze specialisten efficiënter in te zetten.

Dit najaar organiseren we klantensessies over de onderwerpen Predictive Maintenance en Duurzame oplossingen; houd voor de data van deze bijeenkomsten onze site en LinkedIn-pagina in de gaten. Als voorbereiding op deze dagen ben ik zeer geïnteresseerd in uw mening en ervaringen op het gebied van Predictive Maintenance; deel ze vooral.

Gelukkig kan ik u melden dat het met de schoolprestaties van mijn zoon helemaal goed is gekomen; het gevoel dat ik had aan het begin van het schooljaar bleek nergens op gebaseerd. Om goed en betrouwbaar te kunnen voorspellen heb je blijkbaar meer dan alleen gevoel nodig. Je zult gebruik moeten maken van goed opgeleid personeel, slimme opnemers, uitgekiende software en de nieuwste ontwikkelingen!

Mooie ontwikkelingen in ons vakgebied voor de komende periode maar nu eerst vakantie. Als de voorspellingen uitkomen gaat dit leuk worden!