Vervanging en Renovatie A73 tunnels

Projectinformatie

Project Vervanging en Renovatie Roertunnel en Tunnel Swalmen (A73)
Locatie Limburg
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Looptijd 2022 - 2027

Projectomschrijving

De A73 vormt voor Limburg een cruciale noord-zuidverbinding tussen Venlo en de A2 bij Echt-Susteren. Sinds 2008 kent deze snelweg twee tunnels in de omgeving van Roermond: de Roertunnel (2.400 m) en Tunnel Swalmen (400 m). Ruim 45.000 voertuigen maken hier dagelijks gebruik van.

Om hinder voor deze weggebruikers en de omgeving zoveel mogelijk te beperken, realiseren Croonwolter&dros en Ballast Nedam de VenR-werkzaamheden in de zomer van 2023. De reguliere onderhoudswerkzaamheden starten per 2 augustus 2022 en lopen door tot minimaal 1 augustus 2027. 

Landelijke tunnelstandaard

Bij de VenR van de tunnel technische installaties van beide tunnels wordt extra aandacht besteed aan de systeemintegratie. Dit wordt gerealiseerd op basis van de landelijke tunnelstandaard, zodat de tunnels voldoen aan de nieuwste normen van Rijkswaterstaat rondom standaardisatie en veiligheid. Binnen het project worden tien van de ruim vijftig technische systemen vervangen, waaronder ventilatie, verlichting, video en audio. De overige tunnelsystemen, inclusief civiele componenten, worden opgewaardeerd waardoor ze een langere levensduur krijgen.

De tien nieuwe (deel)systemen moeten ook voldoen aan de systeemtechnische cybersecurityeisen die in de Cybersecurity Implementatierichtlijn Objecten – RWS (versie 2.4) staan. Cyber Security for Control Systems (CS2) adviseert en ondersteunt hierbij.

 

Roertunnel in de A73 Croonwolter&dros/Ballast Nedam verantwoordelijk voor meerjarig onderhoud

MDCM-contract

Het contract bestaat uit de onderdelen Maintain, Design, Construct, Maintain (MDCM). Croonwolter&dros en Ballast Nedam starten eerst met een transitieperiode van zes maanden (tot 1 augustus 2022). In deze periode werken we samen met de huidige onderhoudsaannemer. Het inzicht dat tijdens de transitie en eerste onderhoudsperiode in de tunnels verzameld wordt, is de basis voor het 2e onderdeel (Design): de ontwerpfase van de vervanging en renovatie. Gedurende het ontwerp en de uitvoering van de vervangings- en renovatiewerkzaamheden (juli/augustus 2023) gaat het onderhoud door. Na afronding van het ‘construct’-deel onderhoudt de combinatie de tunnels nog tot 2027.

Tweefasen aanpak

Dit project is opgenomen in het plan van aanpak van ‘Markt Mee in Transitie’ en is één van de vier projecten die aangewezen is om de tweefasen aanpak toe te passen.

Projectmanager Boreas Zandberg van Rijkswaterstaat: ”Toepassing van het tweefasen contract is een nieuwe ontwikkeling binnen Rijkswaterstaat op het gebied van marktbenadering. Met het toepassen van de tweefasen aanpak werken we aan doelmatigheid en efficiëntie, wordt de risicoverdeling tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen beter en eerlijker ingericht en dragen we bij aan een gezonde markt en een betere beheersing van het project.”

Tunnels digitaal in beeld gebracht

Bij vervanging- en renovatiewerkzaamheden is het van belang dat je precies weet wat er aanwezig is. Daarom zijn de Roertunnel en de tunnel Swalmen ook gedigitaliseerd. Hiermee reduceer je faalkosten en kun je sneller en efficiënter renoveren.
 

Croonwolter&dros brengt bestaande kunstwerken digitaal in beeld

Remmy Uffen

Manager Commercie en Tendering

Wilt u weten wat wij voor uw project kunnen betekenen?

Stuur e-mail