Vernieuwd Thialf blijft beste en snelste laaglandbaan van de wereld

3 november, 2016

Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

In het vernieuwde Thialf spelen duurzaamheid en innovatie een belangrijke rol. Het bouwteam Thialf, bestaande uit ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Heddes Bouw & Ontwikkeling (als onderdeel van Ballast Nedam), Warmtebouw en Croonwolter&dros heeft een state-of-the-art schaatsstadion gerealiseerd. De belangrijkste doelstelling die het bouwteam meekreeg was dat Thialf de snelste laaglandbaan ter wereld moest worden. In het vernieuwde stadion heeft de topschaatser de beschikking over het beste ijs en de beste 400-meter baan.Trainingsomstandigheden als temperatuur en luchtvochtigheid zijn eenvoudig aan te passen aan specifieke wensen en behoeften.

‘Alles om het ijs’

In het vernieuwde Thialf in Heerenveen draait alles om het ijs en de schaatsers. Het ontwerp van ZJA bouwt voort op de ovaalvormige structuur van het bestaande gebouw. Alle faciliteiten - tribune, pers, hospitality, horeca, kantoren en topsporttrainingsfaciliteiten - zijn gepositioneerd rondom het ijs: de omloop is van de wedstrijdhal gescheiden door een glazen wand. Hierdoor wordt een maximale interactie tussen topsporters, breedtesporters en het publiek gestimuleerd. De filosofie ‘alles om het ijs’ heeft bovendien geleid tot een compact ontwerp met een logische ordening van functies en een nieuwe uitstraling aan zowel binnen- als buitenzijde.
 
Tijdens de vernieuwbouw bleef het stadion gewoon open. Het nieuwe complex is gefaseerd om het oude heen gebouwd. Van buiten heeft het stadion na realisatie een state-of-the-art ontwerp, van binnen is het stadion gemoderniseerd waarbij de kenmerkende Thialf-sfeer is gebleven.

  • Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

  • Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

  • Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

  • Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

  • Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

Foto: Marco Lubbers, Catchyourmoment

State-of-the-art ijscomplex

Meet- en opname apparatuur zorgen ervoor dat de schaatser continu gemonitord kan worden. Want hoe fit topatleten zoals Sven Kramer en Ireen Wüst ook zijn, de condities in Thialf kunnen een wezenlijk verschil maken. “We zijn er samen met het bouwteam in geslaagd om de ambities van de snelste laaglandbaan ter wereld in een concreet ontwerp vast te leggen”, zegt Willem Jan van Elsacker, directeur van Thialf.

Duurzaam schaatsstadion

Met 5000 zonnepanelen beschikt Thialf over het grootste zonnedak op een stadion in Nederland. Hierdoor voorziet het ijsstadion voor een groot deel in zijn eigen energiebehoefte. Werd voorheen de warmte van de vriesmachine naar buiten geblazen, nu wordt deze gebruikt om het complete gebouw mee te verwarmen. Daarnaast wordt door gebruik te maken van een ondergrondse warmte en koude opslag in een natuurlijke zandlaag veel energie bespaard. En ook bij de verlichting is rekening gehouden met energiezuinige en weinig warmte producerende lampen. Het vernieuwde ijsstadion is daarnaast extreem goed geïsoleerd. Dit levert alles bij elkaar een energiebesparing van 50% op. Mede doordat het vernieuwde Thialf rondom ook nog eens is vergroot is dit een enorme besparing vergeleken met het oude Thialf. Het uiteindelijk streven van Thialf is om in 2020 volledig zelfvoorzienend te zijn.