Uniek functionaliteitscontract noodstroominstallatie

Croonwolter&dros en Elinex realiseren tot juni 2035 de noodstroominstallatie voor de Botlektunnel, de tunnel tussen Rotterdam en Europoort. In plaats van het leveren van spullen zocht Croonwolter&dros een partij die voor 17 jaar een functionaliteit levert en de verantwoordelijkheid neemt voor de gehele looptijd. In opdracht van Croonwolter&dros is Elinex verantwoordelijk voor het vervangen van de UPS’en én de instandhouding van de UPS’en.

Eric Schuurman, projectmanager bij Croonwolter&dros: “Veel leveranciers willen spullen leveren, maar wij zochten naar een partij die voor 17 jaar een functionaliteit levert en de verantwoordelijkheid neemt voor de gehele looptijd. In Elinex hebben wij een partner gevonden die dat aandurft. Wij zijn een langetermijnrelatie aangegaan. Het is een durftraject waarbij we experimenteren. Er zijn risico’s aan verbonden, maar samen durven we die aan te gaan.” Dit is een samenwerking waarbij niet is ingevuld wat geleverd moet worden, maar waarbij gevraagd is naar een functionele samenstelling, aldus Richard de Roon, consultant Infra bij Croonwolter&dros en verantwoordelijk voor het koppelvlak.
Het unieke van dit functionaliteitscontract is dat er vooral is gekeken naar de totale kosten voor de instandhoudingstermijn, Life Cycle Cost (LCC). Er is dus niet gekeken naar de goedkoopste manier, maar naar de meest kwaliteitsvolle manier. Mark Thies, accountmanager bij Elinex: “Dit is het eerste contract in de markt waarbij de volledige systeemverantwoordelijkheid voor de leverancier is.“

UPS-installatie in de tunnel

Gedurende de volledige duur van de overeenkomst is Elinex verantwoordelijk voor de instandhouding van het UPS-systeem. Wat betreft de noodstroomoplossing is het Battery Analyze & Care System (BACS) geïntegreerd in de installatie. De Botlektunnel is de eerste tunnel met BACS en draagt daarmee bij aan de circulariteitsvisie van Infra Croonwolter&dros. Gezamenlijk hebben Croonwolter&dros en Elinex het koppelvlak geplaatst. Dit was bijzonder complex aangezien het besturingssysteem van de tunnel op leeftijd is en de nieuwe UPS’en op een andere manier communiceren met het huidige tunnelbeheersysteem. “De UPS’en moesten binnen twee dagen - terwijl de tunnel operationeel was - geïnstalleerd zijn. Dit is gerealiseerd zonder downtime en het overschakelen naar het nieuwe systeem is volledig probleemloos verlopen” aldus Niid Brouwers, projectmanager bij Elinex.

Achtergrond

Op de A15 tussen Rotterdam en Europoort rijden dagelijks 111.000 auto’s door de Botlektunnel. De A15 is een belangrijke verbinding tussen het uitbreidende Rotterdamse haven- en industriegebied en het Europese achterland. De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein onderging grote reconstructies met als doel minder files en een betere doorstroom van het verkeer, ook wel het MaVa-project genoemd. Diverse installaties van de bruggen en tunnels zijn vernieuwd, zo ook de noodstroominstallatie van de Botlektunnel. Met een totale looptijd van 25 jaar en een projectwaarde van circa €1,5 miljard is het MaVa-project ten tijde van de opdrachtverstrekking de grootste opdracht die ooit door Rijkswaterstaat is gegund na een aanbesteding.

Croonwolter&dros, contractpartner van het A-Lanes A15 consortium, heeft Elinex de opdracht gegeven voor het vervangen van de UPS’en en hiernaast de instandhouding van de UPS’en tot en met juni 2035.

Stuur artikel door