Renovatie tunneltechnische installaties Westerscheldetunnel formeel van start

Met 800 ballonnen is vanmiddag het bouwbord met de aankondiging van de renovatie van de tunneltechnische installaties van de Westerscheldetunnel onthuld door Harald Schoenmakers, algemeen directeur van de N.V. Westerscheldetunnel en Jan Willemsen, voorzitter van de Raad van Bestuur van onderhoudsaannemer Westerscheldetunnel Maintenance. 

Dit is het officiële startsein voor het project dat gericht is op het vervangen van de elektronica in de inmiddels veertien jaar oude Westerscheldetunnel. Denk daarbij aan de stilstandsdetectie, de verkeerssignalering en communicatiesystemen, als video-, omroep- en noodtelefooninstallaties. Ook alle besturingscomputers, netwerken, glasvezelverbindingen en bedieningssystemen worden vernieuwd. De renovatie duurt tot en met juni 2018.

Uitgangspunt van de renovatie is dat de revisiewerkzaamheden worden uitgevoerd met zo min mogelijk overlast voor de klant. De Westerscheldetunnel is immers een belangrijke verbinding voor de regio, waardoor een afsluiting voor langere tijd geen optie is. De werkzaamheden worden daarom gefaseerd uitgevoerd. De meeste nieuwe systemen worden parallel aan de bestaande systemen opgebouwd. Dit vergt inzicht en vernuft van de betrokken partijen. Deze werkwijze maakt het ook mogelijk dat de kritische systemen van de tunnel al getest zijn zonder dat de tunnel zelf is omgebouwd.

De ombouw in de tunnelbuizen vindt in de nachtelijke uren plaats en zoveel mogelijk binnen de regulier geplande maandelijkse onderhoudsnachten. Eind 2017 zijn er naast de reguliere onderhoudsnachten ook een aantal extra nachten waarin één tunnelbuis is afgesloten. Het verkeer kan dan in beide richtingen van de andere tunnelbuis gebruik maken.

Westerscheldetunnel Maintenance

De renovatie maakt onderdeel uit van het onderhoudscontract met onderhoudsaannemer Westerscheldetunnel Maintenance. Een combinatie van Croonwolter&dros, Mobilis en BAM, die verantwoordelijk is voor het onderhoud aan de Westerscheldetunnel. Na de renovatie kan de apparatuur weer vele jaren mee. Zo blijft een veilige en vlotte passage ook in de toekomst gewaarborgd.

Historie

Al vanaf de bouwfase in 1998 is Croonwolter&dros bij de Westerscheldetunnel betrokken. Die lange geschiedenis zet zich nog wel even voort, want op 13 maart 2013 werd een onderhoudscontract voor twintig jaar getekend. Daarin werden de komende systeemvernieuwingen al voorzien. Het gaat om preventieve vervanging van de systemen die na zo'n vijftien jaar het einde van hun levenscyclus hebben bereikt. 

Stuur artikel door