Nieuw elektriciteitsnet krijgt gestalte in Kampen

3 december, 2021

In een fabriekshal in Kampen is een bijzondere operatie gestart: monteurs testen en zetten er de komende jaren de hoogspanningsvelden voor ruim 140 elektriciteitsstations in het hele land in elkaar. Gemakkelijker, sneller en goedkoper volgens TenneT. Dat levert de belastingbetaler mogelijk voordeel op.

Kampen

Tot dusver moesten medewerkers van netbeheerder TenneT ter plekke soms urenlang op grote hoogte werken. Door een nieuwe methode wordt een deel van het elektriciteitsnet naar de grond gehaald en in Kampen aangepast.

,,Heel Hengelo staat hier", zegt manager Ed van Moolenbroek van TenneT als hij op een terrein naast de fabriekshal in Kampen loopt en wijst naar de onderdelen van het hoogspanningsstation die begin volgend jaar bij de Overijsselse plaats worden teruggeplaatst. Aan staal zijn alle onderdelen voor het hoogspanningsveld in Hengelo - dat voor de Tweede Wereldoorlog is aangelegd - in de fabriekshal aan elkaar gemaakt en gecheckt. Het complete veld vervangen monteurs straks in één keer.

Moertjes draaien

,,Ze kunnen er dan weer even tegenaan", zegt Van Moolenbroek. ,,We kunnen in de hal werken met een dak boven ons hoofd en hoeven niet in de lucht onderdeel voor onderdeel iets te vervangen en aan moertjes te draaien in de lucht terwijl het sneeuwt. Het kan hier veiliger, sneller en goedkoper. Nu zitten we nog in de ontwikkelingsfase. Als we straks verder zijn, gaan de kosten verder omlaag."

,,Op de locatie van het station hoeft minder tijd besteed te worden aan het testen en de opbouw. Dat komt de kwaliteit ten goede", weet projectleider Jan Heemskerk van techniekbedrijf Croonwolter&dros, die door TenneT is ingeschakeld voor de klus in Kampen. ,,Het energienet is hier betrouwbaarder en het maakt de energietransitie gemakkelijker. In Zwitserland hebben ze een soortgelijk concept. Ergens anders niet."

Formule 1

Croonwolter&dros-directeur Wim de Jong vergelijkt het werk met het maken van een pitstop van een raceauto in de Formule 1. ,,Als je zelf in de schuur banden van een auto vervangt ben je er drie kwartier mee bezig. In de Formule 1 hebben ze alles heel goed op elkaar afgestemd en is het banden vervangen in een paar seconden gedaan. Wij proberen hier ook alles goed op elkaar af te stemmen."

De partijen hopen de komende periode hiermee nog winst te behalen. Door de nieuwe methode in Kampen kan een hoogspanningsveld binnenkort binnen acht uur weer in bedrijf zijn en hoeft een monteur niet lang in de lucht op een veld aan het werk te zijn. De investering in het vervangen van de 140 stations op deze manier is voor TenneT 1,9 miljard euro in tien jaar tijd. TenneT verwacht in die jaren 30 tot 50 procent te besparen in vergelijking met het werk op de oude manier. Die besparing kan de belastingbetaler voordeel opleveren.

Waarom ze hier dan niet eerder mee zijn begonnen? ,,Door de energietransitie is het nu nodig en we hebben te maken met veel verouderde stations", zegt TenneT-manager Van Moolenbroek. ,,Eerder was het genoeg als er een onderdeel vervangen werd. Nu is er veel meer stroom nodig en moet het hele elektriciteitsnet betrouwbaarder zijn. Daar komt het tekort aan goed personeel nog eens bij.''

,,Het was niet heel gemakkelijk om deze methode in Kampen te ontwikkelen. Het werk moet goed op elkaar aansluiten en dat blijft spannend. Door de vele netbeheerders die er de vorige eeuw in Nederland waren is er in het land een allegaartje van stations."

Centraal

Binnenkort begint in Kampen het werk aan velden voor de elektriciteitsvoorziening in de Limburgse provincie Nederweert. ,,In Kampen heeft de hal een goede hoogte, is er een groot buitenterrein en is het gebouw voorzien van duurzame middelen", zegt projectleider Heemskerk. ,,Maar de belangrijkste reden om in Kampen ons te hebben gevestigd, is dat het centraal in het land is. Vanuit Kampen gaan de hoogspanningsvelden met vrachtwagens het hele land door."

Bovenstaand artikel is terug te lezen in De Stentor. Lees hier ook het artikel van het AD of van Het Financieele Dagblad.