Infraproject A16 Rotterdam schrijft geschiedenis voor Rotterdam en omstreken

In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de A16 Rotterdam, een rijksweg tussen de A15/A20 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport, gerealiseerd. De A16 wordt met 11 kilometer verlengd aan de noordrand van Rotterdam inclusief een 2,2 km lange tunnel die net zoals de weg zelf energieneutraal zal zijn.

Binnen het consortium De Groene Boog werkt Croonwolter&dros samen met Mobilis, BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, Rebel en John Laing aan de realisatie van het project A16 Rotterdam.

In de meest recente uitgave van GWW-Bouw wordt de lezer meegenomen langs alle wetenswaardigheden binnen dit project in tekst en beeld.

In dit themanummer onder andere een artikel over de energieneutrale snelweg en tunnel en het hoe Croonwolter&dros deze al virtueel test.

Project A16 Rotterdam krijgt eerste energieneutrale snelweg inclusief 2,2 km lange tunnel

Stefan van der Voorn, contractmanager Rijkswaterstaat: "De energie voor de snelweg en de tunnel wordt opgewekt met zonnepanelen". "Het tunnelontwerp is zo energiezuinig, dat dat ook kan. Door te werken met een DC-netwerk, met extra lichte wanden, asfalt met een reflecterende coating en door ledverlichting toe te passen en deze zo te schakelen dat er met minder energie nodig is, wordt het energiegebruik drastisch beperkt. Op dit moment worden er proeven gedaan om te kijken hoe de ledverlichting het beste ingeregeld kan worden, welk beeld dit voor de weggebruikers oplevert en of alles voldoet aan de veiligheidsnormen." Hans Pos (Croonwolter&dros) ontwerper en testmanager bij De Groene Boog legt uit: "Door alle besparingen bij elkaar op te tellen, hebben we kunnen vaststellen hoeveel kW we nodig hebben, gekoppeld aan een onderzoek of zonnepanelen voor deze stroom kunnen zorgen. Dat bleek het geval. We hebben in dit onderzoek de energieconsumptie van zowel de weg als de tunnel meegenomen, het hele tracé dus."
Lees het volledige artikel

Virtueel testen van de Rottemerentunnel

De virtuele tunnel is door Croonwolter&dros al vaker ingezet op projecten, waaronder de Rijnlandroute. "Zie het als een evolutie", zegt Hans Pos, testmanager. "We worden er steeds beter in. Hier in ons kantoor in Amsterdam werken we met een heel team aan de Rottemerentunnel. We hebben de TTI (tunneltechnische installatie) ontworpen, we hebben het gebruikersinterface voor de tunnelverkeersleiding ontwikkeld en kunnen elk onderdeel van de TTI simuleren”.

Hugo Buijense, assistent testmanager: "Zie het als een piramide. Bovenin bevindt zich de Graphical User Interface (GUI), dat is wat de tunnelverkeersleider ziet op beeld. Het is een dashboard waarop meldingen binnenkomen en van waaruit er actie ondernomen kan worden, wanneer nodig. Onder de GUI zit het 'brein' van het systeem, ook wel de 3B-module genoemd: Besturing, Bediening, Bewaking.

"Wij kunnen diverse calamiteitenscenario's simuleren", vervolgt Buijense. Daar voegt Pos aan toe: "Uiteindelijk gaat het systeem draaien in de verkeerscentrale in Rhoon. Wat wij hier gebouwd hebben, zal daar ook als trainingsomgeving worden ingezet.
Lees het volledige artikel

Project A16 Rotterdam in tekst en beeld

In het themanummer van GWW-Bouw nog veel meer artikelen over het mooie en innovatieve werk van de andere partijen waarmee we samenwerken aan de A16 Rotterdam.
Lees het vakblad GWW-Bouw 

Stuur artikel door