Het bewijs van duurzaam bluswater: een betonnen waterreservoir

In de watersector en de agrarische sector worden waterreservoirs van beton al veel langer ingezet. Daar is de meerwaarde van beton versus staal al bewezen. De waterreservoirs voor bluswater bestaan tot op heden nog uit een stalen variant, maar daar komt nu verandering in.

De eerste modulaire, betonnen waterreservoirs

Op het terrein van logistiek dienstverlener Van Uden Logistics in Waddinxveen zette Croonwolter&dros Safety Partners hun eerste modulaire, betonnen waterreservoirs in elkaar. “Ik denk dat de sprinklermarkt een vrij conservatieve markt is, omdat ze allerlei normen hebben, dat beperkt natuurlijk de innovativiteit.” Door in te zetten op beton pakt Croonwolter&dros een kans, stelt Richard Zevenhoven, asset manager bij Van Uden Logistics.

Waterbesparing van 4.200 kubieke meter

Gert-Jan Alberts van Croonwolter&dros spreekt van duurzaam bluswater. Een betonnen waterreservoir gaat bijna drie keer zo lang mee in vergelijking met een stalen variant. De grootste milieuwinst ziet Alberts op het vlak van waterbesparing.

De stalen waterreservoirs moeten regelmatig geïnspecteerd worden vanwege de toepassing van coating en kitlagen. Tijdens die inspectie moeten de watertanks leeg zijn. Dat komt neer op een gemiddeld verlies van 700 kubieke meter water per keer per tank. Aangezien een stalen tank zes keer een inspectie krijgt tijdens de levensduur van een betonnen waterreservoir kan die laatste een gemiddelde waterbesparing opleveren van 4.200 kubieke meter. 

Minder afvalstoffen en snelle bouw- en droogtijd

Naast een besparing op water, leveren de betonnen tanks ook een besparing op grondstoffen op. De betonnen waterreservoirs zijn namelijk modulair, dat betekent dat ze in de fabriek zijn geprefabriceerd en op locatie in elkaar worden gezet. Dat levert minder afvalstoffen op. Andere voordelen zijn een snellere bouw- en droogtijd.  

Alberts ziet de verduurzaming van het waterreservoir als stap één op het gebied van duurzaamheid. De tweede stap is de aanpassing van het leidingwerk. Ook daar voorziet hij de vervanging van staal door andere materialen. “We hebben nog geen directe oplossing, maar we zijn er wel mee bezig.” Zevenaar noemt het gebruik van dieselpompen als kans. “Ik kan me voorstellen dat de vervanging van dat soort pompen door elektrische pompen een innovatie zou kunnen zijn.” 

Stuur artikel door