22 november, 2017
Een veilige omgeving creëren waarin de zorg van hoge kwaliteit is, maar waarin zorgbehoevenden de privacy hebben alsof ze nog thuis wonen. Dat was voor zorgaanbieder DSV | Verzorgd leven en technisch dienstverlener Croonwolter&dros de uitdaging.
DSV heeft bij de nieuwbouw van drie panden gekozen voor FloorInMotion, de intelligente vloer van Tarkett. “We hebben gekozen voor deze vloer omdat we geloven dat zorgtechnologie onze bewoners en zorgmedewerkers ondersteunt en de zelfredzaamheid van onze cliënten vergroot. Daarnaast willen we geen camera’s in zetten en borgen we de privacy van onze cliënten door de inzet van FloorInMotion”, aldus Marieke Zebregs, locatiemanager en beleidsmedewerker bij DSV. Manager Vastgoedontwikkeling van DSV Leon Guijt vult aan: “De vloer bestaat uit druksensoren die de bewegingen van cliënten monitort en zo incidenten, zoals vallen, direct opmerkt. Maar met de vloer alleen waren we er nog niet; we wilden ook dat meldingen op een simpele en overzichtelijke manier bij onze medewerkers binnenkwamen. Zo kwamen we uit bij CareConnect van Croonwolter&dros. Alle waarnemingen komen binnen op het zorgplatform van CareConnect en van daaruit wordt automatische melding aan de dienstdoende zorgverlener gedaan. De ervaring is dat na ruim één jaar er veel minder loze alarmen zijn.”
Erik Fisscher, accountmanager bij Croonwolter&dros: “CareConnect is een merkonafhankelijk zorgplatform waarop nieuwe en bestaande software en hardware van de instelling kan worden aangesloten. De intelligente vloer verzamelt data en verzendt bij incidenten een push-bericht aan de medewerkers via het zorgplatform CareConnect. Op een smartphone krijgt de dienstdoende zorgverlener door dat in kamer x bijvoorbeeld iemand is gevallen, uit bed is gekomen of de kamer heeft verlaten. Door de sensoren in de vloer meet het systeem dat er iemand ligt in plaats van staat. Op dat moment krijgen verzorgers het sein om in actie te komen.” Omdat een dergelijk systeem veel data oplevert – wat helpt het zorgproces te optimaliseren óf om na te gaan hoe op bepaalde meldingen is gereageerd – worden alle data beveiligd opgeslagen. Indien gewenst kunnen hier rapportages uit worden gegenereerd.
Voor medewerkers van DSV betekende de ingebruikname van CareConnect en de slimme vloer wel een gewenningsproces. “Tijdens en kort na de invoering hebben zorgmedewerkers nog wel dubbel werk gedaan, omdat zij moesten leren vertrouwen op een nieuw systeem. Al snel werden de voordelen echter duidelijk. Vooral in de nacht en bij calamiteiten hebben verzorgers en cliënten er voordeel van. Zo hoeven er geen nachtrondes meer te worden gelopen die kunnen leiden tot onrust en het wakker maken van cliënten,” legt Zebregs uit. De cliënten van DSV worden overigens niet gedwongen hun bewegingen via de vloer te delen. Iedereen mag zelf bepalen of de vloer, die reageert op druk, wel of niet ‘aan’ staat. Bij cliënten die niet meer beslissingsbekwaam zijn, ligt die keuze bij de naaste familie.
Het zorgplatform CareConnect is blijvend in ontwikkeling. “In de toekomst kunnen trends worden gemeten waar bijvoorbeeld uit blijkt dat het looptempo van een cliënt lager wordt, wat weer kan duiden op lichamelijke klachten,” sluit Fisscher af. “Wanneer dat mogelijk is, zullen meer mensen zorgtechnologie als vanzelf omarmen en de voordelen ervaren van advies op maat. Uiteindelijk is ieder individu anders en creëren we binnen standaard zorgprocessen ruimte voor de invulling van individuele wensen en behoeften. Hier zet iedereen zich graag 100% voor in.”
Wilt u meer informatie over dit artikel? Neemt u dan contact op met Erik Fisscher, accountmanager CareConnect van Croonwolter&dros, Marieke Zebregs, locatiemanager en beleidsmedewerker van DSV of met Leon Guijt, vastgoedmanager DSV.