Marine & Offshore

Croonwolter&dros en Bakker Sliedrecht leveren volledige elektrische installatie van geïntegreerd reel lay pijplegschip voor Subsea 7

12 februari, 2018

Croonwolter&dros en Bakker Sliedrecht hebben de opdracht gekregen om de volledige elektrische installatie te ontwerpen, fabriceren, installeren en in gebruik te stellen in het nieuwe pijplegschip dat Royal IHC bouwt voor Subsea 7. Dit uiterst geavanceerde schip kan starre leidingen leggen, waaronder ook pijp-in-pijpleidingen en electrical heating systemen. Deze kosteneffectieve technologie speelt in op de trends in de markt naar langere subsea tie-backs.

Integratie van alle elektrische systemen van het meest technologisch geavanceerde schip

Bakker Sliedrecht en Croonwolter&dros zullen alle elektrische installaties integreren in het meest technologisch geavanceerde schip dat ooit werd gebouwd. Het contract omvat onder andere de volgende hoofdonderdelen:

Belangrijke onderdelen van het contract zijn:

  • 3 x hoofdschakelbord 6,6 KV
  • 3 x hulpschakelborden 440 V
  • 3 x roerpropellers 3200 kW
  • 2 x intrekbare roerpropellers 2400 kW
  • 2 x boegschroefmotoren 2200 kW
  • 7 x watergekoelde elektrische aandrijfsystemen voor schroeven
  • Dynamisch positioneringsontwerp overeenkomstig de AAA-eisen van Lloyds (DP3)
  • Alarm-, controle- en besturingssystemen
  • Navigatie- en communicatieapparatuur
  • Hoofdstroomvoorziening voor alle missieapparatuur
  • Installeren en aansluiten van alle bekabeling

Impressie van de pijpenlegger

Oplevering in 2020

De oplevering van het schip is gepland voor de eerste helft van 2020. Om het contract op tijd op te kunnen leveren, werkt het projectteam van Croonwolter&dros en Bakker op locatie bij de Nederlandse scheepswerf van Royal IHC, zodat een goede samenwerking tussen alle hoofdleveranciers kan worden gegarandeerd.

Succesvolle samenwerking Croonwolter&dros en Bakker Sliedrecht

De geïntegreerde reel lay pijplegschip wordt het negende schip van Subsea 7 dat wordt voorzien van een elektrische installatie van Croonwolter&dros en Bakker Sliedrecht. Alle negen schepen zijn ontworpen en gebouwd door Royal IHC. Croonwolter&dros zal zich richten op de laagspanningsinstallaties; Bakker Sliedrecht tekent voor de hoogspanningsinstallaties en aandrijfsystemen.