24 oktober, 2019
In opdracht van Rijkswaterstaat bouwt Lock to Twente (L2T), bestaande uit TBI-ondernemingen Croonwolter&dros en Mobilis een tweede sluiskolk bij Eefde, tussen de IJssel en het Twentekanaal. Daarnaast krijgt het bestaande sluiscomplex een flinke onderhoudsbeurt. Het gaat hierbij om een DBFM-contract (Design Build Finance Maintain) waarin voor 27 jaar in onderhoud van de nieuwe sluis is voorzien.
De tweede sluiskolk is om de huidige wachttijden te verkorten en de verwachte toename van 15.000 naar 20.000 vrachtschepen per jaar te ondervangen. Het bestaande sluiscomplex krijgt een flinke onderhoudsbeurt, de primaire waterkering wordt verplaatst en de omgeving wordt verlevendigd. Maar het meest in het oog springend is de toepassing van een segmentdeur in de nieuwe sluis. Deze kwartronde sluisdeur, die bij opening naar de bodem wegdraait, is niet eerder in ons land toegepast als deur van een schutsluis voor klasse Va-schepen.
Paul Schaap, projectmanager Croonwolter&dros, vertelt in vakblad E&W onder andere over het veiliger maken van de monumentale sluis, de innovatieve segmentdeur en hoe vooruit is gekeken op het onderhoud voor de komende 27 jaar. Deze 27-jarige verantwoordelijk betekent dat met alle ontwerpen 27 jaar is vooruitgekeken: wat kost het ontwerp om te bouwen en wat kost het om het 27 jaar te onderhouden? Paul Schaap: “Het gaat er dan niet meer om dat je voor nu de voordeligste oplossingen kiest, maar om oplossingen die op termijn het voordeligst blijken. Dat vraagt veel meer partnership in de keten”.