Infra

Westerscheldetunnel

Projectinformatie

Project Westerscheldetunnel
Locatie Terneuzen
Opdrachtgever N.V. Westerscheldetunnel

Met 6,6 kilometer is de Westerscheldetunnel de langste verkeerstunnel van Nederland. De tunnel werd in 2003 geopend. Als een auto te langzaam door de Westerscheldetunnel rijdt, wordt dat direct waargenomen door detectielussen in het wegdek. De tunneloperator krijgt een melding en kan de snelheden in de tunnel aanpassen of een rijbaan afsluiten met een rood kruis op de matrixborden. Hij kan de bestuurder toespreken via een van de 300 luidsprekers in de tunnel. Bij calamiteiten kan hij zelfs Giel Beelen of Edwin Evers onderbreken. Al deze elektrotechnische installaties in de Westerscheldetunnel, die op z’n laagste punt 60 meter diep is, zijn aangelegd en worden beheerd en onderhouden door Croonwolter&dros. 

Renovatie

De Westerscheldetunnel is in 2003 geopend. Inmiddels zijn de verkeers- en tunneltechnische installaties (VTTI) toe aan grootschalige renovatie. De voorbereidingen zijn in volle gang. Croonwolter&dros, Mobilis en BAM slaan hiervoor de handen ineen.Jaarlijks passeren ruim zes miljoen voertuigen de Westerscheldetunnel. Twee buizen met elk twee rijstroken maken een snelle en veilige doorstroming mogelijk; in vijf minuten ben je van Zeeuws-Vlaanderen in Zuid-Beveland en andersom. Dat vereist betrouwbare Verkeers- en Tunnel Technische Installaties (VTTI). Daarvoor zijn sinds 13 maart 2013 Croonwolter&dros, Mobilis en BAM verantwoordelijk, verenigd in 'Westerscheldetunnel Maintenance' (WM). Gezamenlijk zorgen zij voor het onderhoud en de renovatie van de VTTI. De renovatie richt zich op de verkeerssystemen, de communicatiesystemen, het besturingsysteem, de bediening en het transmissiesysteem.