Solar Optic Fiber

Tunnelingang verlichten met gebruik van de zon

11 maart, 2020

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. Onderdeel van deze nieuwe verbinding, is een tunnel met wel heel bijzondere verlichting. “Om de tunnelingangen te verlichten, maken we gebruik van zonlicht”, vertelt Onno Sminia, innovatiemanager bij Croonwolter&dros in het ledenmagazine van Bouwend Nederland.

Croonwolter&dros wil zo veel mogelijk verslimmen en verduurzamen, en past daarom innovaties toe binnen dit project als onderdeel van aannemerscombinatie Comol5. De opdrachtgever, Provincie Zuid-Holland, vindt dat ook erg belangrijk. Daarom is er bij dit tunnelproject gekeken waar op energie kan worden bespaard. “Verlichting in tunnels slokt de helft van het totale energieverbruik op en daarvan gaat weer de helft naar de ingangsverlichting: de extra verlichting die hangt bij een tunnelingang om te voorkomen dat je als weggebruiker in een zwart gat rijdt”, legt Sminia uit. Omdat binnen de infra alles draait om veiligheid, is goede verlichting cruciaal.

Wereldprimeur

Het gebruik van zonlicht als alternatief voor ‘normale verlichting’ wordt al toegepast in gebouwen in het buitenland. Maar als lichtvoorziening voor een tunnel, is dit compleet nieuw. “We hebben echt te maken met een wereldprimeur”, vertelt Sminia trots. Een lenssysteem – voorzien van gps - draait mee met de zon, bundelt dit licht en vervoert het daarna via een glasvezelkabel naar de tunnelingangen. “Met dit systeem kan tot 150 meter afstand zonlicht worden verplaatst, zonder verlies van licht”, legt Sminia uit. “Het systeem geeft namelijk 1-op-1 licht door in plaats van dat het zonlicht wordt omgezet naar elektriciteit, zoals bij zonnepalen, en daarna weer terug naar licht met een lamp, waardoor energie verloren gaat.”

Eureka

Het idee is ontstaan uit een samenspel van gesprekken en ideeën door de jaren heen. Maar mogelijk is voor Sminia door een bezoek aan New York het balletje echt gaan rollen. “In een oud ondergronds metrostation werd voor de verlichting van een kunstproject zonlicht gebruikt. Dit is mij altijd bijgebleven. Na onderzoek bleek deze techniek voorhanden en hebben we gekeken hoe we dit konden toepassen in de RijnlandRoute.” En zo geschiedde.