Infra

Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam

9 mei, 2018

Rijkswaterstaat en De Groene Boog, een combinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI (Mobilis, Croonwolter&dros), hebben vandaag het contract voor de nieuwe A16 bij Rotterdam ondertekend. Met het tekenen van het DBFM-contract breekt een nieuwe fase aan: de realisatie. Rijkswaterstaat en De Groene Boog hebben het volste vertrouwen in een prachtige samenwerking. ‘Groen en groos!’

Michèle Blom, Directeur Generaal bij Rijkswaterstaat: “Het tekenen van het contract is een mooie stap richting de start van de aanleg van de A16 Rotterdam in 2019. In het bijzonder ben ik verguld met het feit dat deze nieuwe rijksweg energieneutraal wordt, inclusief de half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos. Dat past precies bij ambities en doelen die Rijkswaterstaat nastreeft als het gaat om duurzaamheid. Ik heb alle vertrouwen in een mooi eindresultaat waarbij Rijkswaterstaat en De Groene Boog over vijf jaar terugkijken op een vruchtbare samenwerking”.  

Pieter van Oord van De Groene Boog zegt: “De bedrijven achter De Groene Boog hebben allemaal een stevige verankering in de regio Rotterdam. Wij zijn vereerd dat we mogen bijdragen aan het realiseren van dit mooie project in deze voor ons bekende omgeving. We gaan ons best doen om de komende jaren de stakeholders, de omgeving en de projectteams allemaal trots te laten worden op de A16 Rotterdam. Wij laten ons hierbij inspireren door innovatie, duurzaamheid en een goede inpassing”. 

A16 Rotterdam

De nieuwe A16 wordt snelweg tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. De 11 km lange nieuwe A16 zorgt ervoor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. De aanleg start naar verwachting in 2019. In 2024 gaat de weg open voor verkeer.

De Groene Boog is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, de bouw als de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 20 jaar het beheer en onderhoud. Het ontwerp van de weg is energieneutraal en houdt rekening met een optimale inpassing in het landschap. Zo wordt gebruik gemaakt van extra stil asfalt, geluidschermen en grondwallen. Ter hoogte van het Lage Bergse Bos ligt de A16 Rotterdam in een half verdiepte landtunnel.