Infra

Renovatie Velsertunnel: industrieel monument klaar voor de toekomst

30 maart, 2016

De bedrijven BESIX, Dura Vermeer, Spie Nederland en TBI-onderneming Croon Elektrotechniek (samen het consortium ‘Hyacint’) voeren in opdracht van Rijkswaterstaat een grootschalige renovatie aan de Velsertunnel uit. De renovatie van de Velsertunnel is nodig om onder andere de doorrijhoogte van de tunnel te vergroten, de vluchtwegen aan te passen en alle tunnel technische installaties te vernieuwen. Naast de renovatie is de bouwcombinatie ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de tunnel gedurende zeven jaar.

De voorbereidingen van de renovatiewerkzaamheden zijn gestart in september 2015. Medio april 2016 wordt de tunnel voor negen maanden volledig afgesloten voor het verkeer. In die periode wordt het verkeer onder andere omgeleid door de Wijkertunnel. Zie hieronder de animatiefilm over de werkzaamheden die tijdens de renovatie van de Velsertunnel worden uitgevoerd.

De Velsertunnel

De Velsertunnel is een belangrijke verbinding voor de regio IJmond. Dagelijks rijden er zo’n 65 duizend voertuigen doorheen. De tunnel, met een leeftijd van bijna 60 jaar de oudste snelwegtunnel van Nederland, is toe aan een flinke renovatie. Vrijwel dagelijks veroorzaken te hoge vrachtwagens schade aan het tunneldak. Ook moeten veel installaties, zoals het blus-en het ventilatiesysteem, worden vervangen zodat deze voldoen aan scherpere veiligheidseisen van de nieuwe tunnelwet.

Automatisering

Samen met SPIE is Croon verantwoordelijk voor het ontwerp, inkoop, realisatie, installatie en testen van de VTTI (verkeers- en tunnel technische installaties) maar ook voor het totale automatiseringssysteem, waaronder de tunnelbesturing. Croon levert hiervoor specialistische kennis en kunde.

TBI-onderneming Wolter & Dros is verantwoordelijk voor de input van kennis en kunde aangaande het ontwerp en inkoop van de werkbouwkundige delen (tunnelventilatie, overdruk, brandblus- en vuilwaterinstallatie) van de TTI-systemen.

Complex project

Projectmanager Michel van Baar van Croon: ‘We zijn druk bezig met de voorbereidingen van de werkzaamheden voor de Velsertunnel. De tunnel is gebouwd in 1957. De dienstengebouwen is erg mooi gebouwd en staat op de lijst van industriële monumenten. De planning is erg strak en het ontwerpproces is zeer complex. Regulier onderhoud vindt plaats vanaf januari 2015 en vanaf september 2015 tot aan de afsluiting van de tunnel worden er al voorbereidende werkzaamheden verricht wat uiteindelijk tijd scheelt tijdens de renovatie. Het grote voordeel daarvan is dat de omgeving minder lang hinder ondervindt van een gesloten tunnel en risico’s zoveel mogelijk op voorhand worden uitgesloten. Wij hebben de expertise in huis om ook dit project tot een succes te maken. Wij hebben ervaring met dergelijke complexe werken; samen met de andere bouwpartijen hebben wij ons ook ingezet voor de Coentunnel.”