Nieuwe servicemobielen onder Westerscheldetunnel

17 januari, 2019

    

Croonwolter&dros is samen met Mobilis en BAM Infra binnen de combinatie Westerscheldetunnelmaintenance verantwoordelijk voor het onderhoudscontract van de Westerscheldetunnel en het bijbehorende areaal.

Sinds de opening van de Westerscheldtunnel in 2003 opereren onder het wegdek vier servicemobielen ten behoeve van het onderhoud van de technische installaties die onder het wegdek van de tunnel zijn aangebracht. Na enkele jaren gebruik tijdens de bouw en ruim vijftien jaar tijdens de onderhoudsfase waren deze voertuigen aan vervanging toe.

Vier nieuwe servicemobielen

De combinatie Westerscheldetunnelmaintenance met daarin Croonwolter&dros, BAM Infra en Mobilis heeft de vervanging van deze servicemobielen gerealiseerd. Na productie (circa 30 weken) van de nieuwe servicemobielen is het eerste voertuig naar de onderhoudsruimtes onder het wegdek van de Westerscheldetunnel gebracht.
Daar is het voertuig gedurende enkele weken onderworpen aan een uitvoerige testfase. Na het succesvol afronden van deze tests zijn een maand later de overige 3 voertuigen afgeleverd en op locatie in bedrijf gesteld.

Speciale eisen

De bijzondere werkomgeving in de langste tunnel van Nederland voor wegverkeer vraagt om een bijzonder pakket aan eisen voor de servicemobielen. De belangrijkste factor hierin is de beperkte ruimte. De voertuigen moeten passen in het smalle kabelkanaal onder het wegdek, maar ook in de beperkte doorgang waardoor ze naar binnen worden getakeld. Met afmetingen van 3,80 meter lang, 1,70 meter hoog en slechts 0,70 meter breed kan ieder voertuig twee monteurs en hun gereedschap en/of onderdelen vervoeren. Als gevolg van de beperkte ruimte kan het in geval van een calamiteit voorkomen dat een servicemobielen de doorgang in het kabelkanaal blokkeert. Om hulpdiensten toch de mogelijkheid te bieden om de achterliggende ruimte te bereiken, zijn de voertuigen zo ontworpen dat de brandweer door het voertuig heen kan kruipen. Door het wegklappen van zowel de stoelen als de besturing wordt de laadvloer volledig vlak gemaakt. Zo wordt een ruime doorgang dwars door het voertuig gecreëerd waar men ook met een brancard door kan en waarin ook een brancard naar de opstelplaatsen in de toeritgebouwen vervoerd kan worden.
Bekijk ook het filmpje en artikel op de website van Omroep Zeeland.