Gelijkstroom voor energieneutrale tunnel

7 oktober, 2020

Croonwolter&dros is als onderdeel van het consortium De Groene Boog medeverantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de nieuwe snelweg A16 Rotterdam. De bouw van een energieneutrale tunnel is een belangrijk onderdeel van het project. Hans Pos, senior projectleider: “Als je daarmee van start gaat, heb je een keuze. Voeren we dit project uit zoals we het altijd al gedaan hebben? Of kijken we er kritisch naar, om te bepalen wat er beter kan?”

Door voor optie twee te kiezen, kwam gelijkspanning bij Croonwolter&dros op de agenda te staan: “Een tunnel telt ruim vijftig installaties, van verlichting tot camerasystemen en van omroepinstallaties tot stilstanddetectie. We kwamen er achter dat ruim 90 procent van die installaties op gelijkstroom werkt. Dan is het eigenlijk heel raar om de tunnel van wisselstroom te voorzien. Zeker als je bedenkt dat het grootste deel van de energie die een tunnel gebruikt, opgewekt zal worden door een nabij gelegen zonnepark. En die levert ook gelijkstroom.” “Bij het merendeel van de projecten wordt nog steeds ingezet op wisselspanning, omdat het nu eenmaal de norm en de gemakkelijkste optie is”, vervolgt Pos. “Maar het kan ook anders.”

Van AC naar DC

Dat het anders kan (en dat dit voordelen met zich meebrengt) wordt wel door steeds meer partijen erkent, merkt Pos. Een tunnel is namelijk niet de enige situatie waar het gros van de apparatuur en installaties op gelijkstroom werkt. “In een gemiddelde woning zie je tegenwoordig precies hetzelfde: tv, laptop, elektrische auto, zonnepanelen… het werkt allemaal op gelijkstroom”, aldus Pos. “We zitten daarmee middenin een installatietechnische transitie: brandde vroeger de gloeilamp op AC in huis, tegenwoordig is dat de ledlamp op DC.”

Lees het volledige interview met Hans Pos in Installatiejournaal.

A16 Rotterdam

Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Ze wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis, Besix, Dura Vermeer en Van Oord. De A16 Rotterdam gaat in 2024 open voor verkeer.