Een andere kijk op tunnelverlichting

4 februari, 2019

Hans Pos (senior consultant bij Croonwolter&dros) en Stefan van Voorn (contractmanager A16 bij Rijkswaterstaat) vertellen in een interview in vakblad De Onderbouwing welke maatregelen er getroffen worden om de tunnel, maar ook de rest van het tracé, twintig jaar lang energieneutraal te laten functioneren.

Scala aan maatregelen

Hergebruik van warmte, voeding voor installaties op gelijkspanning, reflecterende coating, lichtgekleurd asfalt. Er worden allerlei maatregelen getroffen om de tunnel, maar ook de rest van het tracé, twintig jaar lang energieneutraal te laten functioneren. Stap een is het zo veel mogelijk beperken van energieverbruik. De resterende benodigde energie wordt op locatie duurzaam opgewekt. Stefan van der Voorn: “Je hebt altijd energie nodig. We zoeken naar optimalisatie. Hoe minder we hoeven op te wekken, hoe beter.” Hans Pos: “Het begint met kritisch kijken. Waar kun je het energieverbruik verminderen en wat moet je uiteindelijk met opwekking compenseren? Dat proces begint al met een heel hoge isolatiewaarde voor technische ruimtes. En bij elke installatie kijken we wat we kunnen winnen. Vandaar ook de gelijkspanningsvoeding voor de installaties. Het is vanuit energieoogpunt gewoon dom om overal omzetkastjes tussen te plaatsen.”

Lees hier het volledige interview.

Op basis van het concept de energieneutrale tunnel van Croonwolter&dros werkt de combinatie De Groene Boog (bestaande uit Croonwolter&dros, Mobilis, Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing en Rebel) aan het project A16 Rotterdam. Een elf kilometer lange weg die de A13 bij Rotterdam Airport verbindt met de A16 bij het Terbregseplein (aansluiting A20).