Voordelen van modulair bouwen

De rol van techniek wordt steeds belangrijker. Omdat elk project anders is en vaak heel complex, bouwt Croonwolter&dros steeds vaker modulair. Dit biedt kansen in verschillende sectoren: van woningmarkt tot industrie en van utiliteit tot infrastructuur.
Arvid Duijzer, Onno Smina en Wim de Jong van Croonwolter&dros zijn aan het woord in een serie artikelen over modulair bouwen. In deze serie belicht ChangeInc de kansen en uitdagingen voor de drie branches binnen Croonwolter&dros.
Utiliteit: “Als de functie van jouw gebouw verandert, dan kunnen de installaties meebewegen”
“De wereld is één grote proeftuin wat dit onderwerp betreft." Arvid Duijzer, Manager Modulair Bedrijf, kan het weten. Sinds 2019 zet hij het Modulair Bedrijf voor utiliteit op de kaart. "De componenten 'an sich' en de principes hoe je iets installeert of bouwt; die kun je heel goed hoogwaardig standaardiseren en modulair opbouwen."
Lees het volledige artikel met Arvid Duijzer
Infra: De tunnel ligt er nog niet, maar de technici zitten al aan de knoppen
“We kunnen zelfs de mensen die in de toekomst de tunnel gaan opereren al achter de knoppen zetten”, zegt innovatiemanager Onno Sminia. De technische ruimtes staan in modulevorm klaar in Eindhoven. “Als de gebouwen op de echte locatie gereed zijn, dan kunnen we die modules weer van elkaar loskoppelen, naar de projectlocatie toerijden en in de gebouwen laten zakken.” Vervolgens koppelen we de hardware alvast aan de software. Welke voordelen biedt dit?
Lees het volledige artikel met Onno Smina
Industrie: ‘Maatwerk en versnippering zijn niet meer van deze tijd’
De bouwplaats als pitstop. “Maatwerk en versnippering zijn niet meer van deze tijd” aldus Wim De Jong, directeur asset management Industrie bij Croonwolter&dros. “De gedachte 'het is goed genoeg voor dit project' volstaat niet meer. Het moet passen op een hele reeks aan projecten en toepassingen.” Modulaire hoogspanningsstations zet Croonwolter&dros in de fabriek in elkaar. Het bedraden en testen gebeurt daar ook. Na de sloop van het oude station zet het bedrijf het nieuwe modulaire station als een pitstop neer. “Zonder een te lange onderbreking van het station en het gekoppelde transmissienetwerk.” De voordelen hiervan?
Lees het volledige artikel met Wim de Jong