Vijftien jaar samenwerking Mondriaan opnieuw geprolongeerd!
Croonwolter&dros is al vijftien jaar de onderhoudspartner elektrotechnische installatiesystemen voor Mondriaan, organisatie voor geestelijke gezondheidszorg in Zuid-Limburg. Na een aanbesteding in 2022 werd de samenwerking wederom verlengd met een nieuw meerjarig onderhoudscontract. De reden? Het bieden van meer grip op de assets, en het inlevingsvermogen in de specifieke behoeften van een zorgorganisatie als Mondriaan.
Monique Custers, Inkoopadviseur bij Mondriaan: ‘In de loop der jaren stapten we geleidelijk over van een veelheid aan installateurs naar één partij, waarbij stap voor stap steeds meer werk aan Croonwolter&dros werd gegund. Vorig jaar schreven wij weer een aanbesteding uit, want ons inkoopbeleid schrijft voor dat we regelmatig pakketten in de markt te zetten. In dit geval wilden we toetsen of we nog goed en marktconform omgaan met ons onderhoud. Het was dus niet zo dat we ontevreden waren over het werk van Croonwolter&dros, integendeel. Maar als je heel lang samenwerkt, heb je op een gegeven moment geen vergelijkingsmateriaal meer waardoor je niet meer weet waar je staat.’
Gerard Worms
Welke criteria maakten dat Croonwolter&dros als beste uit de aanbesteding kwam?
‘Kwaliteit en prijs zijn altijd heel belangrijk’, vertelt Gerard Worms, Adviseur Projectleider bij Mondriaan. ‘Een ander criterium was de mate waarin de installatiepartner ons assetmanagement naar een hoger plan zou kunnen tillen. Croonwolter&dros schreef daar een duidelijke visie op. Daarbij kennen ze onze organisatie zo goed dat we erop kunnen vertrouwen dat ze dit ook kunnen waarmaken.’
John Bos
Zijn er voorbeelden van hoe Croonwolter&dros jullie grip op assets gaat verbeteren?
John Bosch, Teamleider Gebouw en Techniek bij Mondriaan: ‘Omdat we met verschillende FMIS-systemen voor assetmanagement werken, stelde Croonwolter&dros voor om deze aan elkaar te koppelen waardoor beide partijen de beschikking krijgen over actuele informatie zonder dat dit extra handwerk vraagt. Ook presenteerde Croonwolter&dros een marsroute op weg naar een betere borging van kennis. Als op dit moment bepaalde medewerkers bij Mondriaan vertrekken, zou er ook kennis kunnen verdwijnen. Om dat te voorkomen stelde Croonwolter&dros voor om de wederzijds aanwezige installatiekennis, documenten en certificaten te borgen met een documentmanagementsysteem. Hierdoor wordt alle beschikbare informatie, actueel, 24/7 beschikbaar en beheersbaar. Tot slot geeft Croonwolter&dros ons ongevraagd advies over de toepassing van de R-ladder van het Planbureau voor de Leefomgeving. Hierbij gebruiken we de stappen Re-use, Repair, Repurpose en Recycle om bij te dragen aan onze duurzaamheidsambities. En Croonwolter&dros verduurzaamt zelf ook, bijvoorbeeld door toe te werken naar een 100% elektrisch wagenpark in 2025.’
Stef Willems
Worden steeds dezelfde monteurs ingezet bij Mondriaan?
Stef Willems, Projectleider bij Croonwolter&dros: ‘Ja, er is een vast team dat al meerdere jaren voor Mondriaan werkzaam is. Hierdoor is er veel technische kennis van de gebouwen en installaties, maar ook een grote persoonlijke betrokkenheid. Deze collega’s denken en handelen vanuit het belang van de zorglocatie en ze zijn heel oplossingsgericht.’
Monique Custers: ‘Voor ons is dit heel fijn, want zij kennen niet alleen de installaties, maar ook onze protocollen en patiënten. En ze beschikken over de juiste Verklaring Omtrent Gedrag. Voor onze patiënten helpt het ook dat er bekende gezichten over de vloer komen, dat geeft minder onrust.’
Monique Kusters
Was het een spannende aanbesteding voor Mondriaan?
Monique Custers: Het is altijd prettig als de uitslag van de aanbesteding aantoont dat we op de goede weg zijn. Dat was spannend. Als dat niet het geval zou zijn, dan stond ons veel werk te wachten aan het inwerken van een nieuwe partij. Maar de uitkomst is een harde objectieve uitslag die je verder niet kunt beïnvloeden, het gaat erom wie de meeste punten behaalt.’
Marcel Fiala
Was het een spannende aanbesteding voor Croonwolter&dros?
Marcel Fiala, tendermanager bij Croonwolter&dros: ‘Voor ons was het ook spannend. Je denkt wel dat je het goed doet, maar het kan zijn dat je toch iets over het hoofd ziet. Daarbij speelde mee dat een aantal van onze mensen hier al heel lang met hart en ziel werkt. Het idee dat je hen zou moeten overplaatsen, is niet leuk. Dan is het extra fijn dat je vanuit een aanbesteding de bevestiging krijgt dat je inderdaad goed bezig bent. Maar we hebben hierdoor ook echt een aantal nieuwe zaken ingebracht. Voor ons geldt dat we graag langetermijnrelaties aangaan en zelfs een voorkeur hebben voor partijen met een wat lastiger omgeving. Een standaard kantoor kan iedereen onderhouden, bij een grote en complexe organisatie als Mondriaan kun je echt toegevoegde waarde leveren.’
Mondriaan | voor geestelijke gezondheid
Mondriaan biedt geestelijke gezondheidszorg, preventie en verslavingszorg voor kinderen, volwassenen en ouderen, en forensische psychiatrie. Hiertoe beschikt de organisatie over 2 hoofdlocaties in Heerlen en Maastricht en 35 nevenlocaties met een totaal BVO van ongeveer 60.000 m². Deze locaties kennen een grote variatie in omvang, gebruik en functionaliteit zoals woonruimten, zorgruimten, verblijfruimten, kantoren, bedrijfsruimten, bedrijfsrestaurant, bijeenkomst-vergaderruimten, technische ruimten en algemene voorzieningen. Dit stelt bijzondere eisen aan de servicemonteurs, die met uiteenlopende patiënten en veiligheidsmaatregelen te maken krijgen.