Van netcongestie naar slimme energieoplossing
Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel (bron: Duurzaam Gebouwd) komt Boudewijn de Vries van Croonwolter&dros aan het woord. Welke slimme oplossingen en energieconcepten heeft hij om door te bouwen?
Boudewijn de Vries, regiodirecteur bij Croonwolter&dros, werkt inmiddels twaalf jaar bij het bedrijf en is actief betrokken bij het aanpakken van een van de grootste uitdagingen van deze tijd: duurzaam bouwen ondanks netcongestie. Zijn missie is helder: “Als er schaarste is op het net, dan móeten we wat. Wachten is geen optie.” Boudewijn ziet bij klanten steeds vaker twijfel of passiviteit: de investering lijkt te groot, de onzekerheid is vooral te groot. Maar wie afwacht, belandt op de wachtlijst – en daar wil je als ondernemer niet staan. Volgens hem is het juist nu tijd om technologie slim in te zetten en initiatief te nemen.
Hij signaleert dat 80% van de investeringen in netinfrastructuur op dit moment nog gericht is op behoud, niet op uitbreiding. Dat baart zorgen. Daarom pleit hij voor een aanpak die voorkomt dat energie verspild wordt, waarin opslag, hubs en samenwerking centraal staan. Croonwolter&dros zet daarbij in op concrete oplossingen: batterijen, technische buffers, decentrale opwekking én nieuwe samenwerkingsvormen zoals energiehubs.

Casus Kobelco – Lelystad
De casus die Boudewijn presenteert, is van Kobelco, een Japanse fabrikant van graafmachines die zijn Europese hoofdkantoor bouwt in Lelystad. Vanaf het begin is duidelijk dat dit geen standaardtraject wordt: er is sprake van netcongestie, de initiële aansluitcapaciteit is slechts 2x80A tot medio 2026, terwijl 1600 kVA gewenst is. Het pand wordt volledig gasloos en er is al een bouwcombinatie actief; een pasklare oplossing ontbreekt. Stakeholders zijn onder andere de gemeente, netbeheerder, installateurs en adviseurs. De ambitie is hoog, de tijd beperkt.

Fotograaf: Egbert de Boer
Stapsgewijze aanpak
Samen met Kobelco zet Boudewijn een gestructureerde aanpak neer: Het energieverbruik wordt in kaart gebracht op basis van het ontwerp. Daarna volgt er een energierantsoen: gebruikers stemmen in met aangepast gebruiksgedrag. Simulatietools worden ingezet om scenario's door te rekenen en acceptabele keuzes worden vastgelegd. De afstemming volgt met bouwer en installateurs en verschillende technische concepten worden doorgerekend op kosten en baten. Er wordt daarna een definitieve keuze gepresenteerd aan de CEO van Kobelco in Japan. Het resultaat: een combinatie van zon, tijdelijke dieselgenerator, batterijopslag en energiemanagementsysteem. De PV-installatie levert 1.100 kWp. De batterijopslag bestaat uit drie units die alleen nodig zijn tussen oktober en maart – precies de periode waarin de netdruk het grootst is. Het EMS (energiemanagementsysteem) zorgt ervoor dat slim geladen en ontladen wordt, afgestemd op het net. De terugverdientijd? Zeven tot acht jaar. Belangrijk detail: deze investering zou niet zijn gedaan als er geen netcongestie was geweest. Juist de schaarste versnelt innovatie.
Batterijen: veilig en verantwoord
Boudewijn benoemt ook de uitdagingen van batterijopslag: het ruimtebeslag, de veiligheidsmaatregelen en de risico’s. “Het zijn kleine bommetjes,” zegt hij. In deze casus worden de batterijen inpandig geplaatst, wat extra eisen met zich meebrengt: een tweede vluchtdeur, ventilatie, temperatuurregeling (20–25°C) en een volwaardige blusinstallatie. Boudewijn eindigt met een krachtige oproep: “Neem verantwoordelijkheid. Kies een haalbaar energieconcept. Kom van de wachtlijst.” Niet alles hoeft hightech of spectaculair te zijn. Wat telt, is dat er beweging komt. Dat ondernemers stappen durven zetten, óók als de perfecte oplossing nog niet bestaat. Zijn boodschap is helder: samen komen we verder – en de toekomst begint nu.
Lees hier het volledige artikel van Duurzaam Gebouwd: Van netcongestie naar slimme energieoplossing | Duurzaam Gebouwd
