Succesvolle test tunneltechnische installaties RijnlandRoute

Twee jaar voor openstelling van de tunnel is de test voor de belangrijkste technische systemen succesvol afgerond. Hiermee is de Integrale Factory Acceptance Test (IFAT) voor de kritische systemen ruim op tijd gereed. Het vroegtijdig testen was een belangrijk onderdeel in de door de provincie Zuid-Holland in 2015 uitgestippelde aanpak, waarmee het risico van een niet tijdige openstelling van de tunnel kan worden beheerst. Piet Jansen, verantwoordelijk voor tunnelsystemen bij de provincie: “Dit geeft veel vertrouwen voor de volgende stap in de testfase, waarop de provincie en aannemerscombinatie Comol5 zich nu samen met verschillende partijen voorbereiden.” De succesvolle IFAT vindt plaats een jaar nadat de verbinding met de verkeerscentrale in Rhoon werd gerealiseerd, eveneens een unicum in de tunnelwereld. 

Modulair bouwen

Op de testlocatie in Eindhoven zijn in 26 modules 54 deelinstallaties volledig opgebouwd en met elkaar verbonden. Benjamin Mooijaart, projectleider tunneltechnische installaties bij Comol5 vertelt: “Het gaat onder andere om de verlichting, CCTV camera’s, noodtelefoons/intercoms, ICT netwerk en het snelheidsonderschrijdingssysteem (SOS) gekoppeld aan het bedienings- en besturingssysteem, waarvan de werking geïntegreerd getest wordt. Ook zijn delen van de tunnel opgebouwd waarvan de installaties samen met het besturingssysteem kunnen worden getest. Bijzonder is dat nu al zowel de lokale bediening van de tunnel als de centrale bediening vanuit de Verkeerscentrale in Rhoon wordt getest. Door de installaties van tevoren modulair op te bouwen, kunnen kinderziektes al op de testlocatie eruit worden gehaald en dat scheelt later veel tijd.” Als het civiele werk voor de tunnel straks klaar is, worden de modules geplaatst in de dienstgebouwen van de tunnel en sluiten we alle bekabeling aan. De testwerkzaamheden in de tunnel worden daarmee aanzienlijk beperkt tot voornamelijk fysieke testen, die ook daadwerkelijk pas in de tunnel kunnen plaatsvinden.



Mooijaart: “Het is een belangrijke innovatie in de tunnelwereld. Door de modules modulair op te bouwen en vroegtijdig te testen voorkomen we faalkosten, tijdverlies en andere onaangename verrassingen bij oplevering. In een geconditioneerde omgeving bouwen, simuleren en testen we namelijk de tunneltechnische installaties, waarbij al het technische werk zich op loopafstand van elkaar bevindt. Dit zorgt voor een hogere kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarnaast werken we nog veiliger omdat er minder incidenten plaatsvinden en heeft het weer (hitte, regen of kou) geen invloed op de planning van het werk. Een ander voordeel is dat dat de (toekomstige) tunnelbedienaars voor oplevering van de tunnel al opgeleid en getraind worden met de nieuwe (software) installaties.” 

OVER DE RIJNLANDROUTE EN COMOL5

Comol5 is een internationale aannemerscombinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, VINCI Construction Grands Projets en DEME Infra Marine Contractors. De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. In opdracht van de Provincie Zuid-Holland is Comol5 verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44. Comol5 wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434.

Modulair bouwen RijnlandRoute

Stuur artikel door