Ruim 400 meter lang viaduct over Terbregseplein aan overkant

Het Terbregseplein is met 235.000 motorvoertuigen per dag een van de drukste verkeersaders van Nederland waar de A16 en A20 op elkaar aansluiten. Over dit knooppunt bouwen we een viaduct dat de A16 Rotterdam verbindt met de bestaande A16. Het eerste wegdek is nu bijna klaar.

Het viaduct wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is. 

Het ruim 400 meter lange viaduct over het Terbregseplein bestaat uit twee wegdekken, één richting Breda en één richting Rotterdam The Hague Airport. Een wegdek bestaat uit 17 delen met een lengte tussen de 22 en 30 meter. Het viaduct wordt voor Nederlandse begrippen op een bijzondere manier gebouwd. Dit is een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden.

Bouwen zonder verkeershinder

De bouw van het viaduct start aan de noordkant van het Terbregseplein. Daar is een tijdelijke ‘fabriek’ gebouwd om de delen van het viaduct te kunnen bouwen. Eerst vlechten we het staal, daarna wordt het beton gestort om tenslotte het deel af te werken. Daar ligt het betonnen deel uit te harden voordat we het over de weg schuiven. Dit proces herhaalt zich continu.

Aan het eerste deel zit de ‘lanceerneus’ gekoppeld. Een blauw stalen frame dat met een lengte van 30 meter en een gewicht van 75.000 kg de wegdekken over de steunpunten en het bestaande wegennet begeleidt. De lanceerneus zorgt ervoor dat de afstand tussen de steunpunten wordt overbrugd en dat het gewicht van het wegdek goed wordt verdeeld. Het steeds maar groeiende wegdek schuiven we in een cyclus van drie weken over het verkeersknooppunt heen. Dat schuiven gaat met ongeveer 2,5 meter per uur. Om ervoor te zorgen dat het schuiven van het wegdek ‘gesmeerd’ verloopt, gebruiken we bij ieder steunpunt spiegelgladde teflonplaatjes.

Bijna bij eindpunt

Maandag 27 februari 2023 is het laatste deel van wegdek 1 geschoven. Zo’n 70 personen werken samen om het viaduct naar de definitieve plek te schuiven tot net voor de spoorlijn Rotterdam-Gouda/Utrecht. Het eindpunt ligt er net na. Omdat het spoor niet op ieder moment buitendienst genomen kan worden, maken we het viaduct in juni 2023 af met prefab liggers. In de tussentijd demonteren we de lanceerneus tijdens de laatste drie schuiven in delen. De neus monteren we vervolgens aan het eerste deel van het tweede wegdek. Zo loopt de bouw van het viaduct geen vertraging op.

Het bouwen van het eerste wegdek heeft ruim één jaar geduurd. In februari 2023 zijn we gestart met de bouw van het tweede wegdek. Eind maart wordt het eerste deel van het tweede wegdek geschoven. Eind juni 2024 komt het tweede wegdek aan bij het spoor. In september van dat jaar worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en dan is de bouw van beide wegdekken klaar. Dan start de afbouwperiode: het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.

In opdracht van Rijkswaterstaat zijn Dura VermeerMobilis, Croonwolter&dros, BESIX NLVan Oord, Rebel en John Laing samen verantwoordelijk voor ontwerp, bouw, financiering en 20-jarig onderhoud van de A16 Rotterdam.

Foto's: Frank de Roo

Bekijk hier de video van RTL Nieuws

Timelapse

Met een timelapsecamera is ruim een jaar de bouw van het eerste deel van het viaduct over het Terbregseplein gevolgd. Met het blote oog was het schuiven nauwelijks te zien, maar de beelden geven goed weer hoeveel werk er is verricht. 



Timelapse: Light at Work Photography (Jorrit Lousberg)

Dronebeelden: Drone Addicts

Luchtfoto’s: Topview Luchtfotografie

Stuur artikel door