Onderhoud Dampoortaquaduct en Vlaketunnel gegund aan Croonwolter&dros

De oostzijde van de Vlaketunnel: ©Rijkswaterstaat | Fotograaf Tineke Dijkstra

Vanaf 1 april 2025 is Croonwolter&dros, in opdracht van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de uitvoering van zowel preventief als correctief (storingen) onderhoud van het Dampoortaquaduct en de Vlaketunnel in Zeeland. Dit onderhoudscontract, dat een totale looptijd van 20 maanden heeft, omvat alle elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties, civiele objecten en industriële automatisering. Ook het groenonderhoud rondom het aquaduct en de tunnel valt onder de verantwoordelijkheid van Croonwolter&dros. Om het onderhoud goed in te richten is 1 september 2024 gestart met de transitieperiode.

Het Dampoortaquaduct in Middelburg is onderdeel van de autoweg N57 en kruist het Kanaal door Walcheren. De Vlaketunnel ligt onder het Kanaal door Zuid-Beveland en is onderdeel van de snelweg A58. Beiden worden preventief en correctief onderhouden. Dit is cruciaal voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Zeeland. 

Over het Dampoortaquaduct

Het aquaduct ligt aan de oostzijde van Middelburg en dankt zijn naam aan de in 1872 afgebroken Dampoort. Het aquaduct is circa 150 m lang en heeft een maximale doorrijhoogte van 4,70 m. Voor de bouw van het aquaduct, moest doorgaand verkeer tussen Zuid-Beveland en Walcheren door de bebouwde kom van Middelburg. Vooral in de zomer leidde dit tot lange files. De aanleg van de nieuwe N57 zorgde voor een betere doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Middelburg. Het aquaduct is tussen 2008 en 2011 aangelegd. Op 5 februari 2011 is het aquaduct geopend.

Per dag rijden er gemiddeld 17.000 motorvoertuigen door het aquaduct.

Dampoort Aquaduct van boven: ©Rijkswaterstaat | Fotograaf Studio Retouched

Ingang westzijde Vlaketunnel: ©Rijkswaterstaat | Fotograaf Tineke Dijkstra

Over de Vlaketunnel

De Vlaketunnel ligt vlak bij het dorp Kapelle, in de gemeentes Kapelle en Reimerswaal (Zeeland). De tunnel ontleent zijn naam aan het nabijgelegen buurtschap Vlake. De Vlaketunnel is 327 m lang en 4,44 m hoog. De tunnel is tussen 1972 en 1975 gebouwd en aangelegd door het groeiende autoverkeer én het steeds drukker wordende scheepvaartverkeer. De tunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen met ieder 2 rijstroken. Er is 24/7 bediening en bewaking vanuit de verkeerscentrale Zuid-Nederland in Helmond. In 2010 vond een grondige renovatie van de tunnel plaats, waarbij vooral de tunneltechnische installaties werden aangepakt. Dit betekende onder meer vernieuwing van de bedieningssystemen, maar ook nieuw asfalt in de tunnelbuizen en belijning. Verder kreeg de tunnel als eerste ter wereld ledverlichting. 

Er rijden gemiddeld 55.000 voertuigen per dag door de tunnel.

Stuur artikel door