Digital twin: minder hinder en faalkosten
Bij het ontwerpen en testen van een nieuwe tunnel bij Rotterdam speelt Virtual Reality een grote rol. Door de werkelijkheid heel precies digitaal na te bootsen, kunnen kostbare fouten in een vroeg stadium worden voorkomen. De ‘digitale tweeling’ van de tunnel levert ook voordelen op bij het beheer en oefeningen van hulpdiensten.
De digitale tweelingtunnel TWIN-16 is nog volop in ontwikkeling, evenals de elf kilometer lange A16 met èchte tunnel. De combinatie De Groene Boog ontwerpt, bouwt en beheert de energieneutrale A16 Rotterdam-tunnel. De opening is eind 2024 voorzien.
Digital Twin en VR
Mensen zijn visueel ingesteld. Het helpt enorm als je dingen zichtbaar maakt in een dynamische omgeving. Zo zijn Croonwolter&dros en Soltegro uitgekomen op de digital twin in combinatie met Virtual Reality.
Software is misschien wel het belangrijkste element bij de constructie van een tunnel. Het gaat om de aansturing en het hart van de tunnel. Met de digital twin en VR kun je vooraf al nagaan en testen of functies goed zijn.
Testen en trainen
Met een digitale tweeling kunnen tests digitaal uitgevoerd worden, zonder de tunnel te sluiten. Dit kan inhouden dat een tunnel niet een heel weekend, maar veel kortere tijd afgesloten hoeft te worden. Wat weer minder overlast betekent. VR kan ook een belangrijke rol spelen voor de hulpdiensten. Oefeningen met het bevoegd gezag en hulpdiensten kunnen plaatsvinden in een VR-omgeving.
Toepassing digitale tweeling en VR bij A16 Rotterdam
Hans Pos (senior consultant van Croonwolter&dros) en Franc Fouchier (manager systems engineering & innovation bij softwarebedrijf Soltegro) vertellen in het vakblad OTAR meer over de voordelen van digitaal ontwerpen, bouwen en testen van de A16 Rotterdam.
A16 Rotterdam
Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Ze wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. De A16 Rotterdam gaat in 2024 open voor verkeer.