De bouwplaats wordt met chirurgische precisie en strakke planning bevoorraad
Dit artikel van Arend Clahsen is overgenomen van de website van het Financieele Dagblad (publicatiedatum 1-8-2017).
Een cementwagen kan er amper keren. Twee vrachtwagens kunnen elkaar ternauwernood passeren. De ruimte rond het hoofdkantoor in aanbouw van het Europees Octrooibureau in de Patentlaan in Rijswijk is beperkt, het gebouw is ingeklemd tussen bestaande bebouwing en de weg.
Toch moeten er bouwmaterialen aangeleverd worden, de bouwers en installateurs van J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros en de vele onderaannemers moeten verder. Het vergt chirurgische precisie.
‘De logistiek en de bevoorrading zijn het kritieke pad geworden’, zegt projectdirecteur Michel Hoogendoorn van bouwconsortium New Main, het samenwerkingsverband van bouwbedrijf J.P. van Eesteren en installateur Croonwolter&dros.
Vertraging komt niet meer door een onderaannemer die te laat is met aanlevering van bijvoorbeeld tussenwanden. Hoogendoorn:‘Het gaat erom of zijn spullen op de juiste vloer klaar staan en of het bouwafval tijdig is afgevoerd zodat hij direct aan de slag kan.’
Het gebouw van het Europees Octrooibureau moet 107 meter hoog en 150 meter breed worden, met een vloeroppervlakte van 85.000 vierkante meter. Het wordt het grootste gebouw met een stalen skelet in Nederland. De keus voor staal— in plaats van beton— is ingegeven door de wens om een transparant kantoor te scheppen en snel te kunnen bouwen.
Het project, begonnen in 2013, bevindt zich in de afbouwfase. Met zo’n dertig trailers per dag worden tussenwanden, installaties voor de beluchting en pakketten met kleiner bouwmateriaal aangeleverd. New Main heeft de verantwoordelijkheid voor de logistieke operatie uitbesteed aan DHL.
Het gaat om precisiewerk en dat vergt een specialist, geeft Hoogendoorn aan.‘We hebben hier 25 uitvoerders met een eigen discipline, verantwoordelijkheid en planning. Als je iedereen zelfstandig materiaal laat aanleveren, staan er straks meerdere vrachtwagens tegelijk aan de poort met discussiërende uitvoerders over wie het eerst mag uitladen. En intussen ligt boven het werk stil.’
DHL werkt met vaste tijden voor leveranciers, zogeheten timeslots. De uitvoerders plaatsen hun bestellingen voor de komende dagen. De leveranciers melden zich vervolgens via een webportal waarna DHL in overleg de leveringstijdstippen bepaalt. Direct na aankomst wordt een vrachtwagen uitgeladen bij de poort aan de zuidwestkant van de bouwplaats. De inhoud gaat meteen naar een brede materiaallift waar een hele containerinhoud in kan.
Op de verdieping worden de materialen door DHL op de juiste plek gezet; elke vloer heeft vier secties. Op de weg terug neemt DHL het bouwafval mee.
De volgende dag kunnen de elektricien en de installateur direct aan de slag. Als de vrachtwagen is vertrokken, is er letterlijk plaats voor de volgende truck in de tijdsplanning.
De oplevering van het gebouw is, na vertraging in het begin, nu voorzien voor april volgend jaar. Tot die tijd wordt 24 uur per dag in ploegendienst doorgewerkt. Onderbrekingen in de bevoorrading kunnen direct tot vertraging leiden. Om die reden zitten de bouwkeet en de liften voor de werknemers aan de andere kant van het gebouw, zodat zij niet de vrachtlift nemen.
En de uitvoerders, kunnen die er mee leven dat ze niet meer zelf de leveringen binnenhalen? Projectdirecteur Hoogendoorn:‘Ze waren in het begin sceptisch, maar hebben het inmiddels omarmd. Ze kunnen nu efficiënter werken en hebben meer tijd om met de iPad op de bouwplaats rond te lopen en kwaliteitscontroles uit te voeren.’
Op dinsdag 18 juli verscheen het eerste deel in deze serie, over technologieën om asfalt duurzamer te maken.
Hub
Bouwers maken in toenemende mate gebruik van hubs bij binnenstedelijke bouwprojecten waar ruimte de grootste tegenstander van een strakke planning is. En als het al niet de krappe ruimte is, dan zijn het wel klagende omwonenden die creatieve oplossingen voor aanlevering nodig maken.
Bij het TBI-project in Rijswijk– nieuwbouw van het Europees Octrooibureau– laat DHL, dat de logistiek verzorgt, een deel van de voorraden via een overslaggebied in het Botlekgebied lopen. Hierdoor is materiaal op afroep beschikbaar. Bestuursvoorzitter Jan de Ruiter van VolkerWessels gaf eerder dit jaar aan dat voor een bouwproject in het centrum van Utrecht een transporthub in Nieuwegein was opgezet. Door op tijd en efficiënt aan te leveren werd de bouwtijd verkort van 40 naar 28 weken.