Datacenter NTT/E-shelter: de succesfactoren van een complexe opdracht met een spannende deadline
Het is een cliché maar voor de installatiebranche ook een keiharde waarheid: je mensen bepalen wat je kunt waarmaken. Om die reden zette Croonwolter&dros een zeer ervaren team in bij de bouw van het datacenter van NTT/E-shelter in Rozenburg, bij Schiphol-Rijk. De aangewezen man om dit team aan te sturen, is projectdirecteur Hans Dobbe die kan bogen op een schat aan ervaring met complexe projecten, ingewikkelde logistiek en een strakke planning. Daarnaast weet hij zijn mensen als geen ander te motiveren.
‘Voor een project kleiner dan 50 miljoen euro komt Hans zijn bed niet uit’, roept een collega van HOMIJ lachend tijdens het interview met Hans Dobbe. Dobbe is dan net aan het vertellen over de tien datacentra die hij eerder opleverde, naast ziekenhuizen en kantoren. Hij weet wat er kan, maar kent ook de risico’s. Dobbe: ‘Toen wij deze opdracht verwierven als AMS1 wisten we dat we hier een zeer ervaren ploeg op moesten gaan inzetten. AMS1 is de aannemerscombinatie van VolkerWessels, die de constructiewerkzaamheden uitbesteedde aan Bouwbedrijf Wessels Zeist en de installatiewerkzaamheden aan AMS-Techniek vof, een combinatie van HOMIJ Technische Installaties en Croonwolter&dros. In overleg met onze directies stelden we een team samen dat perfect past bij de eisen die deze opdracht stelt. En dat wierp zijn vruchten af. In 2017 startten we met de bouw van NTT/E-shelter gebouw A, dat in april 2019 geheel volgens planning kon worden geopend. Want het halen van de planning, nu weer van NTT/E-shelter gebouw B, is de grootste uitdaging. De techniek is dat minder, dat is voor ons bekend en beproefd terrein.’
Succesfactor 1. Veel goede mensen
De bouwtijd mag dan ook kort heten. De opdracht voor de bouw van NTT/E-shelter gebouw B, een kopie van gebouw A, dat hier aan vast wordt gebouwd, werd op 20 augustus 2019 verstrekt. Op 15 maart 2020 moet alles getest en klaar zijn. Omdat het testen 2,5 maand in beslag zal nemen, blijft er dus 4,5 maand over voor de bouw. Dit betekent dat heel veel mensen lange dagen maken. Dobbe: ‘Je ziet dat ze elkaar bijna in de weg lopen. Dan hebben we ook nog diverse culturen en nationaliteiten aan boord, dus ik vind ik het knap hoe goed iedereen met elkaar omgaat. Daar willen wij graag iets tegenover stellen en daarom zorgen we elke maand voor een extraatje op de bouw: een ijscowagen, een friettent of zoals vandaag: een snertkar. En dat wordt gewaardeerd.’
Succesfactor 2. Just-in-time logistiek
HOMIJ Technische Installaties en Croonwolter&dros verzorgen samen alle technische installaties. Voor een datacenter betekent dit heel veel elektrisch vermogen en heel veel koeling. Dat maakt het een grote, industriële klus en een enorme logistieke uitdaging. Dobbe: ‘We werken met just-in-time delivery. Dat moet wel, want er gaan hier enorm veel voedingskabels, busbars en leidingwerk naar binnen. Er wordt alleen materiaal aangevoerd dat we dezelfde of de volgende dag kunnen installeren. We weten zo ook precies wanneer er een kraan nodig is. Uit China komen bijvoorbeeld drie vluchten met in totaal 240 meter aan verdeelkasten. Dat zijn 20 vrachtwagens vol. Die worden in 5 tot 6 dagen gefaseerd bij ons aangeleverd, zodat we ze meteen naar de juiste plek kunnen brengen en installeren.’
Succesfactor 3. Prefab maatwerk
Naast goede mensen en een just-in-time logistiek systeem speelt ook prefabricage een hoofdrol bij het halen van de planning. Dobbe: ‘Er wordt veel met BIM gewerkt en door middel van 3D-scans van de aangebrachte installaties kunnen we alles in prefab laten aanleveren. Voor de busbars, die rond de 400 kilo per prefabdeel wegen, bestellen we rechte lengtes, en het laatste deel meten we ter plekke in en bestellen we op maat. Ook voedingskabels bestellen we in de exacte lengte die we nodig hebben. Al het prefab leidingwerk komt van ons Modulair Bedrijf in Amersfoort. Die zijn voor ons in twee shifts gaan werken. Dat betekende wel dat hun hele parkeerplaats op een zeker moment vol lag met leidingwerk en de medewerkers elders moesten parkeren. Onze fabriek heeft aan de prefabricage van de koelwaterleidingen 2,5 keer meer fte’s nodig gehad dan wij hier aan het werk hebben om het op te hangen. Maar door deze methode van werken kunnen wij onze deadlines halen.’