Croonwolter&dros en Heliox verduurzamen openbaar vervoer
Vervoersbedrijven maken op een toenemend aantal plaatsen in Nederland de overstap van diesel- en aardgasbussen op elektrische varianten. Streek- en stadsvervoer leent zich bij uitstek voor elektrificering. De bussen rijden immers langs vaste, niet al te lange trajecten. Elektrisch busvervoer vraagt wel om een uiterst betrouwbare laadinfrastructuur. Niemand wil immers wachten op een bus die te lang moet opladen of een bus die stilvalt door lege accu’s. Croonwolter&dros werkt samen met Heliox uit Best, dat zich heeft gespecialiseerd in het ontwerp en de plaatsing van (snel)laadstations. Croonwolter&dros werkt op gezamenlijke projecten als systems integrator. De TBI-onderneming legt de verbinding tussen laadstations en het energienet. Heliox en Croonwolter&dros werken momenteel samen op en rond Schiphol, waar binnenkort 105 bussen rondrijden op elektriciteit. Emissieloos en geluidloos.
Samenwerken in energietransitie
Schiphol is het grootste project van Europa op dit vlak. “Intelligentie door technologie, dat is ons motto. We willen mee voorop lopen in technologische ontwikkelingen en de energietransitie is één van de grote technologische ontwikkelingen van deze tijd”, zo legt Patric Vranckx uit, regiodirecteur Utiliteit Projecten Zuid Oost bij Croonwolter&dros. De samenwerking tussen beide bedrijven begon op een project van Transdev, voor elektrisch aangedreven openbaar vervoer in Eindhoven. “Het project in Eindhoven was het eerste project van zijn soort in Nederland. Met Heliox voor de laadstations en VDL voor de bussen ontbrak nog een partij die kon zorgen voor de aansluiting op het elektriciteitsnet en de communicatie met de energieleverancier. Op basis van onze expertise, ontwerpende en uitvoerende capaciteit en onze omvang kwamen we als Croonwolter&dros mede aan tafel. De samenwerking beviel vanaf het begin meteen erg goed.“
Jaap Schuddemat – CEO van Heliox – bevestigt: “De samenwerking in Eindhoven beviel uitstekend. Bij dit soort installaties is één ding erg belangrijk: de uptime moet uitzonderlijk hoog zijn. Dat betekent dat zowel de laadapparatuur als de installatie van hoge kwaliteit moeten zijn. Beide hebben veel invloed op hoe snel en hoe soepel bussen opgeladen kunnen worden. Met veel vertrouwen zijn we op Schiphol begonnen met een project dat ruim twee keer groter is dan het project in Eindhoven.”
Ondertekening samenwerking
vlnr: Jeroen Scherders (Heliox), Eric Rutten, Jaap Schuddemat (Heliox), Patrick Vranckx en Pierre van Driel
Project Schiphol
Heliox levert op het Schiphol-project honderd laadstations op vier locaties. In totaal gaat het om 23 stuks 450kW snelladers waarmee een bus in 5-10 minuten wordt bijgeladen. Bussen maken via pantografen contact met een laadkap die is verbonden met de snelladers. Zo kunnen de bussen opladen op het moment dat ze wachten op hun vertrek volgens de dienstregeling. Daarnaast omvat de infrastructuur 86 stuks 30kW depotladers die bussen gedurende de nacht volledig laden. “Het gaat hier om behoorlijk grote installaties”, vervolgt Schuddemat. “Heliox maakt de apparatuur, en Croonwolter&dros realiseert naast het elektrotechnische ontwerp de aanleg van de gehele bekabeling naar de laadstations en het aansluiten van de laadkappen.”
Croonwolter&dros legt op Schiphol zoals gezegd de verbinding tussen het energienet en de laadstations van Heliox en de verbindingen naar de laadkappen. Vranckx: “We denken mee in constructies, leidingwegen, communicatielijnen, verdeelstations, veiligheden en denken in het algemeen mee over de ontwikkeling. Ook de afspraken met de energie- en toeleveranciers komen voor onze rekening. Mijn collega Pierre van Driel speelt in alles een cruciale rol. Hij onderhoudt de technische en commerciële contacten met alle partijen, inclusief de energieleveranciers. Hij is de spin in het web in al deze projecten.”
Elkaar versterken
De samenwerking brengt voordelen op meerdere vlakken. Schuddemat: “Door samen te werken, versterken we elkaar. Onze kennis en expertise vullen elkaar exact aan. We kunnen steeds sneller werken, terwijl de precisie en kwaliteit van het hoogste niveau blijven.” Dit wordt bevestigd door Vranckx: “We hebben goede afspraken met elkaar over hoe onze samenwerking eruit ziet en we elkaar kunnen versterken. Door mee te blijven denken in deze ontwikkeling verkrijgen we als Croonwolter&dros een bepaalde positie. We zijn in de Utiliteit al bekend als technisch dienstverlener voor onder meer ziekenhuizen, onderwijs, kantoren, energievoorzieningen, woon- en zorgcomplexen, maar worden dat nu ook in de zero emissie omslag.”
Gedeelde toekomstvisie
Om goed samen te kunnen werken is een gedeelde toekomstvisie nodig. Gevraagd naar hun verwachtingen geven beiden aan dat het Schiphol-project een voorbode is van de toekomst. Vranckx geeft een voorbeeld van de toekomst van vrachttransport: “Voorlopig zullen de grote afstanden nog afgelegd worden door reguliere vrachtwagens. Maar rond de steden zullen een soort laadhubs ontstaan. De vracht wordt overgedragen aan kleinere, door elektriciteit aangedreven vrachtwagens.” Een ander goed voorbeeld voor de toekomst is containervervoer in havens. “In havens is veel tussenvervoer van containers, een korte route van a naar b. Hier ga je als eerste een elektrificering van het vervoer zien, tussen de schepen en het transport per conventionele vragenwagen. Die rijden vervolgens naar de laad- en transithubs rond de steden”, besluit Schuddemat. “Hierdoor worden de steden leefbaarder. Minder emissie, minder stank, minder geluidsoverlast.”