CO2-neutrale terminal voor Rotterdam World Gateway

KWS Infra en Croonwolter&dros gaan in opdracht van Rotterdam World Gateway B.V. (RWG) het bestaande terminalterrein aan de Prinses Amaliahaven op de Maasvlakte uitbreiden met een volautomatische en CO2-neutrale terminal. De werkzaamheden omvatten het ontwerp en de realisatie van de ondergrondse infrastructuur, verhardingsconstructies, kraanbanen, staalconstructies en installaties. Croonwolter&dros is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de elektrotechnische & werktuigbouwkundige installaties.

Met de feestelijke ondertekening van het contract gaat de eerste fase van de uitbreiding officieel van start. In deze fase wordt de huidige terminal van 100 hectare uitgebreid met 25 hectare terminalterrein.

RWG heeft grote duurzaamheidsambities met dit project. De te bouwen terminal wordt aangesloten op de Container Exchange Route (CER). Deze unieke containerroute bestaat uit een apart wegennetwerk dat een groot gedeelte van de terminals, depots en distributiecentra op de Maasvlakte met elkaar verbindt.

Met de komst van de nieuwe terminal ontstaat tevens een goede verbinding met logistiek in de stad en het achterland. Zo behouden klanten en stakeholders de betrouwbare en flexibele afhandeling en wordt er invulling gegeven aan de groei van de Rotterdamse haven.

“We zijn al sinds 2012 de technisch dienstverlener van RWG en zijn trots dat we opnieuw het vertrouwen hebben gekregen om samen met KWS Infra deze uitbreiding en verduurzaming mogelijk te maken. Deze opdracht sluit naadloos aan bij onze ambities op het gebied van het versnellen van verduurzaming en de energietransitie met terugdringing van CO2-emissie voor zowel onze partners als onze eigen bedrijfsvoering.”
Eugène de Roodt, Statutair Directeur Croonwolter&dros

Naar verwachting is de uitbreiding van het terminalterrein eind 2025 operationeel.

Stuur artikel door