Renovatie Noordtunnel (A15)

Vanuit de VOF Bouwcombinatie PTZ1 Noordtunnel Ballast Nedam en Croonwolter&dros werken we de komende jaren intensief samen met Ballast Nedam aan de volledige renovatie van de Noordtunnel. Dit is inclusief bediening, besturing, energie- en netwerkvoorziening van de tunnel. Met daarna de mogelijkheid om binnen dit portfolio ook de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel op te knappen.

  • Project

    Renovatie Noordtunnel (A15)

  • Werkzaamheden

    Renovatie

  • Opdrachtgever

    Rijkswaterstaat

  • Looptijd

    2025 - 2039

Noordtunnel (A15) krijgt toekomstbestendige renovatie

Na een succesvol samenwerkingsverband op de A73-tunnels bundelen we met Ballast Nedam opnieuw onze krachten. Deze keer bij de renovatie van de Noordtunnel (A15) – één van de vijf tunnelrenovaties die Rijkswaterstaat heeft gebundeld in twee portfolio’s bij Project Tunnelrenovaties Zuid-Holland. 

We renoveren bij de Noordtunnel de tunneltechnische installaties, waaronder:

  • ventilatie- en bluswatersystemen,
  • verlichting en omroepinstallaties,
  • verkeerssignalering en -systemen,
  • camera’s en noodcommunicatie,
  • en de systemen die alles aansturen en monitoren.

Ook passen we het ontwerp aan naar de laatste richtlijnen, zodat de tunnel weer voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen en klaar is voor de toekomst. Een logistieke én technische uitdaging met flinke impact op de omgeving, die we samen aangaan.

Een doel: de tunnels veilig en beschikbaar houden

In deze video van Rijkswaterstaat kom je meer te weten over het totale project Tunnelrenovaties Zuid-Holland (PTZ).

Over de Noordtunnel

De Noordtunnel is een tunnel die onder de rivier de Noord gaat. De tunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A15 en ligt tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht in Zuid-Holland.

In de jaren 1970 werd het steeds drukker op de snelweg A15 en ontstonden er dagelijks files. Dit kwam, omdat de brug over de rivier de Noord bij Alblasserdam de enige verbinding was. Omdat de roep om een nieuwe verbinding steeds luider werd, koos Rijkswaterstaat voor de bouw van deze tunnel.

De Noordtunnel bestaat uit 2 verkeersbuizen met elk 3 rijstroken en is begin 1992 in gebruik genomen.

Tunnels in de A15

Behalve de Noordtunnel maken ook de Botlektunnel en Thomassentunnel deel uit van snelweg A15. Deze twee tunnels vallen onder het project MaVa. Sinds 2016 tot 2035 is Croonwolter&dros verantwoordelijk voor de instandhouding van de Botlekbrug en –tunnel, Thomassentunnel en de capaciteitsuitbreiding en het beheer van de ongeveer 37 kilometerlange rijksweg A15 tussen het Stenen Baakplein (Maasvlakte) tot voorbij het knooppunt Vaanplein.

Vertrouwde samenwerking

Bij de A73 werkten we al succesvol samen aan de Roertunnel en de Tunnel Swalmen, met aandacht voor maximale veiligheid, het in samenwerking met de opdrachtgever beperken van hinder waar dat kan én een geïntegreerde aanpak. Die samenwerking zetten we nu voort bij dit project in Zuid-Holland. 

Samen sterk de tunnel in

In dit interview van Rijkswaterstaat kijken Erica van Dijk (Rijkswaterstaat), Ruben Favié (Ballast Nedam) en Lieuwe Gietema (Croonwolter&dros) uit naar een duurzame samenwerking.

Stuur project door