Jubilaris verbreedt scope
Croonwolter&dros bestaat in 2025 150 jaar! Dat wordt natuurlijk groots gevierd. De Infra-divisie is dagelijks actief om de beschikbaarheid van de Nederlandse infrastructuur op peil te houden. Behalve op tunnels, bruggen en sluizen ligt de focus van Croonwolter&dros in toenemende
mate ook op het behoud van de waterveiligheid in alle facetten. Een terugblik op 2024 en een vooruitblik naar 2025.
“Afgelopen jaar zijn we volop actief geweest in het bouwen, onderhouden en upgraden van tunnels, bruggen en sluizen”, begint Tom Wiersma, Manager Operations bij Croonwolter&dros Infra. “We werken aan de doorstroming op de weg én op het water. Daarnaast werken we aan allerlei aansprekende projecten om Nederland waterveilig te houden. Zo zijn we al sinds jaar en dag de onderhoudspartner bij de Maeslantkering. We zijn misschien een onzichtbare partij voor velen, maar achter de schermen al 150 jaar aanwezig om de beschikbaarheid en veiligheid van de Nederlandse infrastructuur te garanderen. Dat doen we vanuit een aantal locaties in Nederland, met 175 eigen mensen en daaromheen een flexibele schil van samenwerkende partners."
Onderhoud en renovatie
Croonwolter&dros heeft al heel wat nieuwbouwtunnels op diens porfolio staan, en is daarnaast een gewaardeerde partner in de V&R-opgave (Vervanging- en Renovatie). “Zo zijn we in het verleden betrokken geweest bij onder meer de aanleg van de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel, de Tweede Coentunnel en recentelijk nog de Corbulotunnel in Leiden en de Rottemerentunnel in de A16 bij Rotterdam”, somt Annemarie Rutgers op, Manager Tenderbureau en Commercie binnen Croonwolter&dros Infra. “Allemaal nieuwbouw dus, maar we doen nog veel meer in onderhoud en renovatie. Afgelopen jaar hebben we onder meer een bijdrage geleverd aan de renovatie van de Tweede Coentunnel bij Amsterdam en aan de Renovatie van de Roertunnel en Tunnel Swalmen in Limburg in de A73. Daarnaast hebben we deze tunnels, twee tunnels in Zeeland en negen tunnels in Zuid-Holland in onderhoud. We zijn dus met recht door heel Nederland actief.”
Hoogtepunten
De openstelling van de Corbulotunnel op 5 juli is voor Tom toch wel één van de hoogtepunten van 2024, net als de afronding van de eerste fase van de renovatie van de Tweede Coentunnel. “Tijdens een 7-weekse afsluiting afgelopen zomer hebben we de installaties in de Coentunnel gedemonteerd, gereviseerd of vernieuwd en weer gemonteerd tegen de nieuw aangebrachte hittewerende beplating, zodat de tunnelbuis weer veilig opengesteld kon worden. In 2025 staat de tweede tunnelbuis op het programma. Een ander hoogtepunt was de 6-weekse sluiting van de Roertunnel en Tunnel Swalmen voor het tweede achtereenvolgende jaar, waarin we een deel van de verkeers- en tunneltechnische installaties succesvol hebben vervangen.”
De openstelling van de Corbulotunnel op 5 juli is voor Tom toch wel één van de hoogtepunten van 2024.
Meerjarig onderhoud
Ook het verkrijgen van het beschikbaarheidscertificaat van de Rottemerentunnel op 30 september jongstleden was een mijlpaal voor Croonwolter&dros, als onderdeel van combinatie De Groene Boog. “We zijn verantwoordelijk voor alle tunneltechnische installaties en straks ook voor het meerjarig onderhoud”, zegt Tom. “Bij de net afgeronde Corbulotunnel zitten we nu midden in het meerjarig onderhoudscontract. Verder hebben we net het project Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen (GOBS) Flevoland afgerond, waarbij we voor de provincie dertien bruggen en elf sluizen hebben gerenoveerd, geüpdatet en bedienbaar gemaakt vanuit Lelystad. Ook zijn we het afgelopen jaar druk geweest met het vervangen van de verlichting in de Sijtwendetunnels. Eigenlijk was 2024 een aaneenschakeling van pieken”, zegt Tom met een lach.
Medio 2024 kreeg Croonwolter&dros samen met haar partners de opdracht voor de renovatie van de Krammersluizen.
Next level
Met eigen expertise en een uitgebreid partnernetwerk kan Croonwolter&dros Infra complexe projecten aan, volgens Annemarie. “Dat maakt dat we samen met onze partners medio 2024 opdracht hebben gekregen voor de renovatie van de Krammersluizen, en daar zijn we heel trots op. Het is het grootste betoncomplex dat Rijkswaterstaat ooit heeft aangelegd. Het sluit goed aan bij onze strategie en ambitie om te groeien in de natte infra. Zo hebben we medio dit jaar de renovatie van de Haringvlietbrug met zusterbedrijf Mobilis afgerond en zijn we nu bezig met Fase 1 van de Renovatie van de Zandkreeksluis.”
Jubileumjaar
Vanaf 2025 zal Croonwolter&dros zich met de divisie Infra ook gaan begeven op de watermarkt. “Het is voor onze organisatie niet nieuw, want voorheen werden projecten in de drinkwater- en afvalwaterzuivering door onze collega’s van de divisie Industrie uitgevoerd, maar contractueel en inhoudelijk past het meer bij de divisie Infra. Vandaar dat de divisie Industrie stopt in die markt, en de divisie Infra erin start”, legt Annemarie uit. “Met die verbreding werken we dus vanaf 2025 als Croonwolter&dros Infra aan een veilige doorstroming, droge voeten en aan schoon en veilig drinkwater. Daarmee zijn we maatschappelijk betrokken aanwezig. In 2025 bestaan we bovendien 150 jaar. Dat bevestigt onze rotsvaste positie. Het jubileumjaar gaan we ook zeker zichtbaar naar buiten uitdragen, en daar starten we mee in januari op de InfraTech in Ahoy.”
Croonwolter&dros werkt dagelijks aan de beschikbaarheid van infrastructuur en richt zich daarbij steeds meer op waterveiligheid.