Energieneutrale A16 Rotterdam robuust gerealiseerd met slimme en duurzame oplossingen
December 2023
Foto's - Vincent Basler
De A16 Rotterdam is een nieuwe snelweg ten noordoosten van Rotterdam. Deze weg, met half verdiepte tunnel, is volledig energieneutraal door onder meer het toepassen van gelijkspanning en zonnepanelen. De Groene Boog, een consortium van de TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis en de bedrijven BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, Rebel en John Laing, tekende voor de robuuste realisatie van dit project en voert na oplevering gedurende 20 jaar ook het onderhoud uit voor opdrachtgever Rijkswaterstaat.
Cobouw sprak met Michel van Baar, projectmanager bij Croonwolter&dros. Hij vertelt dat voor het project A16 Rotterdam voor een robuuste realisatie is gekozen waarmee het traject veiliger, sneller, duurzamer en eenvoudiger wordt gerealiseerd. De A16 Rotterdam verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en loopt door het Lage Bergse Bos, waar de half verdiepte tunnel wordt aangelegd. “Wij kijken hoe we het eenvoudiger kunnen maken met minder materialen. Een voorbeeld daarvan is de energievoorziening in het traject. We leveren stroom voor het traject met een railkokersysteem. Hiermee hebben we een reductie voor de kabels kunnen bereiken.”
Slim gebruik maken van bestaande techniek
De nieuwe weg, inclusief tunnel, is energieneutraal, vertelt Van Baar. “Dat hebben we onder meer bereikt door te werken met gelijkspanning op het hele traject. Heel veel apparaten werken op gelijkspanning, denk bijvoorbeeld aan laptops, maar ook schermen. Daardoor kunnen we met veel dunnere kabels werken en je bent van al die adapters af die de gelijkspanning om moeten zetten in wisselspanning.” Ook de luidsprekers in de tunnel zijn slimmer gemaakt, legt Van Baar uit. “Normaal loopt er een kabel naar elke luidspreker. Nu hebben we de luidsprekers aangesloten op glasvezel en hebben we veel minder kabels nodig. Dat is slim gebruik maken van techniek die al bestaat.”
Echt complexer?
Als deze nieuwe maatregelen zoveel opleveren, waarom is het dan nog niet eerder toegepast? Van Baar: “We merken dat heel weinig adviseurs hier voldoende vanaf weten om de opdrachtgever goed te kunnen helpen. Sommige zaken zijn ook wel echt complexer. Zo zijn converters op gelijkspanning in Nederland moeilijk te vinden. Die hebben we voor een groot deel in Duitsland moeten kopen. Terwijl het werken met verlengde railkokers juist weer veel makkelijker is dan we dachten.”
Herkenbare technieken
Het doorvoeren van veranderingen is niet altijd eenvoudig, legt Van Baar uit. “Tunnelbeheerders gaan, meestal ingegeven door veiligheidsoverwegingen, bijvoorbeeld liever voor herkenbare en beproefde technieken in plaats van onbekende innovaties. Maar in dit geval onderhouden we de tunnel zelf voor de komende 20 jaar. De tunnelbeheerder is wel eigenaar, maar wij doen het onderhoud. Dat maakt het makkelijker om voor deze moderne technieken te kiezen. Sterk dus dat tunnelbeheerder Rijkswaterstaat ons hierin tegemoet is gekomen.” Want ook voor het onderhoud levert de robuuste realisatie veel voordelen op, zegt Van Baar. “De hele installatie is veel overzichtelijker. En omdat er aanzienlijk minder kabels aanwezig zijn, is alles veel makkelijker te onderhouden.”
Vol ingezet op duurzaamheid
Tijdens de inschrijving voor dit project wilde Croonwolter&dros zich onderscheiden, zegt Van Baar. “Daarom hebben we volop ingezet op duurzaamheid. Daar past de robuuste realisatie bij, die innovatieve ideeën toepast in het ontwerp.” Die ideeën komen niet helemaal uit de lucht vallen, maar komen onder meer voort uit publicaties van het Centrum Ondergronds Bouwen (COB) waarbij Croonwolter&dros betrokken is, zegt Van Baar. “Daar wordt veel gesproken over dit soort ontwikkelingen. Zij werken deze technieken verder uit en dan is het aan de opdrachtgever en/of de aannemer om het te omarmen. Het idee voor het toepassen van gelijkspanning komt daar vandaan.”