Efficiëntie en grip op nieuwe ontwikkelingen
GWW-Bouw december 2022
‘Wij onderhouden infra’, zo laat het werk van de afdeling Maintenance binnen de divisie Infra van Croonwolter&dros zich het best omschrijven. En dan met name gericht op de technologie in kunstwerken, zoals tunnels, bruggen, sluizen, stuwen en keringen. Met het oog op de grote V&R-opgave en de vele uitdagingen in de markt doet Infra Maintenance regelmatig een beroep op de afdeling Technologie & Ontwikkeling binnen de eigen Croonwolter&dros organisatie. “Die samenwerking draagt er aan bij dat we gesteld staan voor verandering en de nieuwe technologische ontwikkelingen eigen kunnen maken”, zegt Guido Koopmans, Manager Maintenance bij Croonwolter&dros Infra.
Croonwolter&dros heeft een 20-tal tunnels in beheer en houdt ook nog diverse andere bruggen, sluizen en keringen in stand. Daarnaast renoveert Croonwolter&dros bestaande kunstwerken en bouwt mee aan nieuwe: “Zo hebben we voor Sluis Eefde een nieuwe sluis gebouwd en de monumentale sluis gerenoveerd. En zijn we betrokken bij de aanleg van nieuwe tunnels, zoals de Corbulotunnel op de RijnlandRoute A4/A44 en de Rottemerentunnel in de A16 Rotterdam, de nieuwe rijksweg tussen A13 en A16. Bij dit soort complexe projecten worden onderhoudsvereisten al meegenomen in het ontwerp”, weet Koopmans. “De Rottemerentunnel is sowieso een bijzondere tunnel, want het wordt de eerste energieneutrale tunnel ter wereld. We passen hier dan ook diverse innovaties toe, zoals gelijkspanning in de tunnel, zonnepanelen op het dak en er wordt gekeken naar energieopslag. Onze afdeling Technologie & Ontwikkeling pakt vernieuwende technologie op die we vervolgens implementeren in het project.”


Operationele verbetering
Bij de maintenance afdeling is beheer en onderhoud van assets het dagelijks werk. “Tegelijkertijd komen er een heleboel uitdagingen bij”, stelt Koopmans vast. “Onze opdrachtgevers verwachten steeds meer qua beschikbaarheid, verduurzaming en smart maintenance, leverbaarheid van onderdelen waarbij er sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Dit zorgt voor hoge operationele druk, waarbij we moeten veranderen terwijl de ‘winkel’ openblijft. Per definitie hebben we dus weinig tijd om aan operationele verbetering te werken.” Reden voor Croonwolter&dros om een aparte afdeling binnen de divisie Infra in te richten: Technologie & Ontwikkeling. Een team van inmiddels al 10 medewerkers dat tijd heeft om met aandacht aan technologie en ontwikkeling te werken. “We werken enerzijds aan het toepassen van innovatie in de praktijk, maar ook aan het verbeteren van de manier waarop we ons werk doen, zoals het asset management”, zegt Martijn Marijnen, Programma Manager Asset Management en a.i. verantwoordelijk voor de afdeling Technologie & Ontwikkeling. “Zo kunnen we bijvoorbeeld sinds kort via tablets de administratie van de onderhoudswerkzaamheden digitaal afhandelen.”

Vier hoofdthema’s
De afdeling Technologie & Ontwikkeling focust zich grofweg op vier hoofdthema’s: digitalisering, asset management, standaardisatie en duurzaamheid. “Op basis van feedback uit de operatie in relatie tot de strategische doelstellingen prioriteren we de ontwikkelingen”, legt Marijnen uit. “Voor het programma asset management is de afdeling maintenance vaak intern onze opdrachtgever. Als zij iets nodig hebben om hun werk beter te kunnen doen, worden wij ingeschakeld. We combineren dit met eigen onderzoeken en houden de ontwikkelingen in de sector bij. Zo kunnen we nieuwe oplossingen koppelen aan de uitdagingen uit de praktijk”.
Deze manier van werken draagt bij aan het belangrijkste doel van Croonwolter&dros; risico’s verlagen en de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van de installaties verhogen. Dit is relevant vanwege de levensduur van technische installaties. De levensduur van de civiele constructie is minimaal 100 jaar, maar die van de technische installaties vaak maar 10-15 jaar. Deze vormen daarom het grootste risico voor de beschikbaarheid. Voor het beheersen van die risico’s is asset management op hoog niveau van groot belang.” Koopmans vult aan: “Middels sensoring en data analyse evolueren we steeds meer richting voorspelbaar onderhoud en het monitoren van het storingsgedrag. Want als je falen voorspelbaar maakt, kun je de beschikbaarheid optimaliseren.”
Met de wisselwerking tussen Maintenance en Technologie & Ontwikkeling krijgen wij meer grip en efficiëntie op het eigen maken van nieuwe ontwikkelingen, resumeert Koopmans. “Zo’n structuur is best uniek binnen de infrasector, er zijn weinig bedrijven in onze sector die op deze manier georganiseerd zijn met een eigen Technologie & Ontwikkeling afdeling. Wij zijn van mening dat het de enige manier is om ook in de toekomst een rol te kunnen spelen in deze maatschappij.”