Een gefaseerde oplevering met golden samples van hoogspanningsstation Tilburg
In Tilburg bouwt Samenwerking Croonwolter&dros en Mobilis (SC&M) een dertien voetbalvelden groot hoogspanningsstation in opdracht van landelijke netbeheerder TenneT. Het station telt acht lijnvelden, twee koppelvelden en drie transformatoren die de spanning van 380 kV omzetten naar 150 kV, en wordt het eerste kwartaal 2026 opgeleverd. Bijzonder aan de samenwerking tussen opdrachtgever en SC&M is het werken met golden samples en de oplevering in kleine delen. Over de voordelen hiervan vertellen Roel Jannink, projectleider bij TenneT en Jochem Mol, projectdirecteur van Croonwolter&dros.
Golden Samples
‘Al vanaf de start zochten we de samenwerking door te werken met golden samples’, vertelt Jochem. ‘Dit houdt in dat we bijna elke activiteit eerst één keer uitvoeren en door TenneT laten toetsen. Dat is op zich niet uniek, wel bijzonder is dat we ook de beheerorganisatie van TenneT hierbij betrekken. Dus ook de verantwoordelijke voor de operationele installatie en de werkverantwoordelijke kijken vanaf het allereerste begin mee. Zij geven feedback en die nemen wij dan mee. Zo voorkomen we dat later bij de overdracht heel veel zaken naar boven komen die moeten worden aangepast.’

Nu al vierhonderd opleverdossiers
‘Bij het maken van golden samples gaat het dus niet om mock-ups of om een virtuele omgeving, maar om de werkelijke bouw. Dus als we een veldhuisje bouwen dan komt er een inspectie speciaal voor het systeem van de kabelgoten. En dat geldt ook voor de eerste besturingskast, de voedingskast, de telecomkast, het aardingsprincipe, de hoogspanningsklemmen enzovoort. Zo hebben we nu al vierhonderd opleverdossiers gemaakt waarbij het ene dossier vier pagina’s telt en een ander, voor de staalconstructies bijvoorbeeld, vierduizend.’
Bij het maken van golden samples gaat het dus niet om mock-ups of om een virtuele omgeving, maar om de werkelijke bouw.
Jochem Mol, projectdirecteur Croonwolter&dros
Overdracht in fasen
Roel: ‘Dit heeft voor SC&M als voordeel dat je alleen de eerste keer een onderdeel maakt dat aanpassingen vraagt. Daarna kun je gaan repeteren in de wetenschap dat het in principe foutloos is. Voor ons is het voordeel dat we de enorme klus van de overdracht van het station naar onze beheerorganisatie niet tot het einde laten wachten. Want niet alleen kost het dan een half jaar werk, maar ook zijn alle betrokkenen, waaronder ik, dan al op andere projecten werkzaam en moeten we vragen beantwoorden over iets dat maanden of jaren eerder is gebouwd. Nu is iedereen op het project aanwezig en is alle kennis nog fris.’
Ook documentatie gefaseerd aanleveren, reviewen en accepteren
Jochem: ‘Om dit zo te organiseren zijn we al vóór de bouw in gesprek gegaan met TenneT over hoe we de oplevering wilden laten plaatsvinden. Want de oplevering betreft niet alleen het fysieke station, maar ook de hele papierwinkel van ontwerpdocumenten, aantoningsdocumenten en keuringsrapporten. Die worden nu digitaal aan de beheersorganisatie aangeleverd, gereviewd en geaccepteerd. Dat vraagt pakweg een halve dag per week en die tijd bespaar je straks dubbel. We pasten deze werkwijze eerder toe bij TenneTs transformatorstation Hollandse Kust Noord bij Wijk aan Zee, en bij dit project stelden we voor dit nog eerder en uitgebreider te doen. Roel was daar meteen voor in.’
Voor ons is het voordeel dat we de enorme klus van de overdracht van het station naar onze beheerorganisatie niet tot het einde laten wachten. Want niet alleen kost het dan een half jaar werk, maar ook zijn alle betrokkenen, waaronder ik, dan al op andere projecten werkzaam en moeten we vragen beantwoorden over iets dat maanden of jaren eerder is gebouwd.
Roel Jannink, projectleider bij TenneT
Vooraf de vraagspecificatie goed uitspitten
Roel: ‘Belangrijk hierbij waren ook de gesprekken in de beginfase, waarbij SC&M vragen stelde naar aanleiding van onze vraagspecificatie binnen het UAV-GC contract. Negentig procent is volgens de standaard TenneT-normen, maar de laatste tien procent die hiervan afwijkt kan voor verrassingen zorgen. Dat deel moet goed worden doorgesproken zodat SC&M weet wat wij willen en waarom we het op een bepaalde manier willen. Andersom moet wij scherp krijgen wat we van SC&M mogen verwachten. Door al bij de start met deze gesprekken te beginnen, wisten we elkaar gedurende het hele traject beter te vinden. En het resultaat van deze werkwijze is dat er heel weinig commentaar uit de reviews komt. En ook dat bespaart de tijd die je anders kwijt bent aan het maken van aanpassingen.’
Complimenten!
Jochem: ‘Daarbij is het veel leuker om iets te maken dat meteen raak is. Er was een reviewcommentaar waarin stond: “We hebben twee weken gezocht, maar niets gevonden. Complimenten!” Dat is heel fijn om te lezen. In onze branche zijn we gespitst op wat niet goed is. Dat maakt het extra leuk om zo’n bericht van TenneT te krijgen.’