Geslaagde trekproef voor nieuw intelligent modulair onderstation
De komende jaren werkt Croonwolter&dros letterlijk aan het vernieuwen en innoveren van onze energievoorziening. In stapjes uiteraard, want voordat de modulair opgebouwde systemen – met moderne gedigitaliseerde technieken – in bedrijf komen, werken we aan de testfase. Voor het TenneT AIS veldvervangingsprogramma ontwerpen we voor het eerst modulaire skids met apparatuur voor de stations Hengelo en Nederweert. Met deze methode kan veldvervanging sneller, veiliger en goedkoper uitgevoerd worden dan voorheen.
Meer dan 145 stations moeten worden vervangen
Uiteindelijk moeten meer dan 145 onderstations vervangen worden. Een enorm project waarmee we veiligheid, efficiëntie en de hele energieketen van spanning voorzien. Het nieuwe ontwerp wordt van te voren volledig getest en gebouwd in een aantal verschillende productielocaties waaronder de assemblagehal in Kampen. De 28 nieuwe velden voor Hengelo en Nederweert beslaan uitgerold ca. 6,5 voetbalvelden.

Bekijk hier de trekproef
Een nieuwe methodiek
Met ons concept rijden we bij gepland onderhoud de skids in en uit de hal. Omdat dit een nieuwe methodiek is stellen de leveranciers van de hoogspanningscomponenten hoge eisen aan de maximaal toegestane krachten. “In deze fase is het van belang dat we konden aantonen dat de skids daadwerkelijk in- en uitgereden konden worden binnen de grenzen die gesteld worden vanuit de leveranciers van de hoogspanningscomponenten. Hiermee toon je echt aan dat het station in de praktijk werkt”, aldus een enthousiaste Jasper Borreman, lead engineer primaire installatie bij Soltegro.
Het testveld in de assemblagehal in Kampen bestaat uit 5 skids. Met behulp van een lier monteerde het projectteam de skids op horizontale wijze om aan te tonen dat de gestelde berekeningen kloppen. “Het is cruciaal dat we vooraf uitvoerig testen. Als je afwijkt van die waardes, dan kunnen er zeer onveilige situaties ontstaan.” De volledige beweging van de skids kwam nauw overeen met de vooraf berekende waardes en de trillingen in de skids bleven ver onder de toegestane waardes.
Op dit moment begeeft het project zich in de fase waarin de laatste puntjes op de I worden gezet voor het ontwerp, de assemblage van alle modulaire onderdelen (skids, portaalfundaties, centraal dienst gebouw, panelen) inclusief het testen in volle gang zijn en uitvoering on-site wordt opgestart.